Epizoda #53: 51 Država

Brat Jacob stajao je ispred velikog spaljenog zgarišta nekadašnje naftne bušotine. Od nekad veličanstvenog zdanja pomoću kojeg je kolonija iz utrobe zemlje vadila dragocjeno crno “zlato”, sada je stajala tek bijedna nakupina užarenih olupina deformiranog metala.

“Prokleti mutanti”, bila je glasna misao nadstojnika onoga što je trebala biti prosperitetna zajednica trgovaca.

Mada je konačni uspjeh bio daleko od izgubljenog, ovaj gubitak će lijepo protresti buduće planove. Kvragu zar mu nije i samom prva misao bila da prvo porade na osiguranju, a tek onda na prosperitetu. Sada će morati resurse preusmjeriti u sklapanje dogovora ako misle doći do goriva. Ali prije toga će valjati sklopiti dogovor i s nekom od brojnih motociklističkih bandi koje se vrzmaju po lokalnoj pustinji. Oh da osveta će biti slatka.

A onda će se ponovno moći preorijentirati na ono što rade najbolje – proizvodnju i bogatu prodaju vrijednih dobara.

Biti vođom uspinjuće zajednice sve je samo ne lagan posao. Kada se tome pridoda da to pokušavate u opasnom postapokaliptičnom svijetu, tada je posao još teži i nezahvalniji. A upravo to je izazov u kojem će se naći 1-4 igrača u odličnoj igri dizajnera Ignacy Trzewiczeka i izdavača Portal Games – 51st State: Master Set. Siguran sam kako su većini vas ovaj dizajner i izdavač poznatiji po sličnoj igri, ali puno vedrije tematike – Imperial Settlers. Obje igre osim po temi dijele mnoge mehaničke sličnosti, a najveća razlika je što Imperial Settlers ima fiksnih 5 krugova igre, dok u 51st State kraj igre ovisi o trenutku kada jedan od igrača dosegne 25 bodova, čime se okida proces privođenja igre kraju.

Prije opisa pravila igre, par riječi o samo povijesti. Originalni 51st State izašao je sada već davne 2010. godine. Uslijedile su dvije ekspanzije, prva The New Era iz 2011. godine, i druga Winter iz 2012. godine. Obje ekspanzije su popravile mnoge nedostatke bazne igre. Onda su 2014. godine izašli Imperial Settlersi koji su mehaniku doradili do savršenstva, i tako smo 2016. godine napokon dobili kompletni master set 51st State igre. To znači da s novom dorađenom edicijom automatski dobivamo i dvije samostalne ekspanzije – New Era i Winter War. Obje ekspanzije se mogu zasebno ukomponirati u baznu igru, ali ne i obje zajedno. Nismo isprobali kako bi to izgledalo, ali pretpostavljamo da ima veze s balansom igre. Bazna igra dolazi sa 88 karata, dok bi svaka ekspanzija dodala još po 50.

U svojoj srži 51st State je kartaška igra upogonjavanja proizvodnje različitih resursa, a koji se na različite načine mogu mijenjati za bodove. Ono u čemu igra blista su mogućnosti i različiti načini kako se to može ostvariti.

Postoje 4 primarna resursa (gorivo, željezo, oružje i cigla), te univerzalni resurs municije koji može mijenjati bilo koji resurs. Od ostalih dobara tu su radnici, karte koje vučete, kontakt oznake (univerzalne, crvena, plava i siva, svaka sa svojom namjenom), oznaka razvoja i oznaka obrane.

Karte predstavljaju određene lokacije koje gradite u svojim zajednicama, te razlikujemo 3 osnovne kategorije ovisno o njihovoj namjeni – produkcijske, lokacije značajki, i akcijske. Jednom kada izgradite jednu od lokacija, kartu postavljate uza vlastitu igraću ploču u jedan od tri reda koji se odnose na navedene kategorije. Produkcijske idu u produkcijski red, akcijske u akcijski itd. Također sve karte lokacija imaju po jednu ili više ikona kakvoj vrsti pripadaju, no o tome nešto više malo kasnije.

#706

Za početak svaki igrač nasumično dobiva igraću ploču jedne od četiriju frakcija – Mutants Union, The Merchants Guild, Appalachian Federation i New York. Svaka ima određenih razlika po kojima je bolja od ostalih. U sredinu se postavlja ploča bodovanja, a do nje dobro promiješane karte lokacija. Tu su još i dva različita manja špila karata konekcija, koje također valja zasebno promiješati i na koncu na svakom špilu javno otkriti prvu gornju kartu. Za kraj svaki igrač vuče 6 karata lokacija od čega dvije mora odbaciti. I to je to, igra može započeti.

Igra se odigrava po krugovima sljedeći različite faze:

  1. Povlačenje novih karata – u ovisnosti o broju igrača otkrivate toliki broj karata +1. Po redoslijedu igranja svaki igrač odabire po jednu kartu, zadnja se odbacuje. Nakon toga ponovno otkrivate novi set karata, ovoga puta zadnji igrač bira prvi i odabir ide obrnutim redoslijedom. U ovoj fazi se također otkrivaju dvije nove karte konekcija. Ako jedna od starih nije uzeta iz prijašnjeg kruga, jednostavno se odbaci i otkrije nova.
  2. Produkcija – u ovoj fazi producirate resurse sa svih karata koje se nalaze u produkciji, kao i one s kojima ste sklopili nagodbe, te primarne resurse koji vam se nalaze na igraćoj ploči.
  3. Akcija – u ovoj fazi se odigrava glavnina stvari. Svaki igrač po redoslijedu igranja ima na raspolaganju po jednu akciju koju može odigrati po potezu, nakon čega igra prelazi na drugog igrača. Redoslijed igranja tako teče ukrug sve dok svi igrači ne propuste odigravanje narednih akcija, ili nisu u mogućnosti više ništa napraviti.

#710

Dostupne akcije su:

Izgradnja lokacije – postoje dva načina na koje je moguće izgraditi nove lokacije. Prvi i osnovni način je da platite broj sivih kontakt oznaka u ovisnosti o cijeni same lokacije. Nakon toga polažete kartu te lokacije u jedan od tri već spomenuta reda (produkcija, lokacija značajke, akcija). Drugi način je da razvijete, to jest unaprijedite jednu od već postojećih karata koje imate spuštene ispred sebe. Gledate jednu ili više ikonica na spuštenim kartama, od koje se barem jedna mora podudarati s ikonom na karti u ruci. Ako imate karte koje zadovoljavaju ovaj uvjet jednostavno platite jedan resurs cigle, odbacite staru kartu i zamijenite ju s novom. Nije bitno iz kojeg reda je bila stara karta, bitno je jedino da se podudara barem jedna od ikona na kartama. Alternativno ako imate oznaku razvoja možete ignorirati i ovaj uvjet. Svaki put kada unaprijedite jednu lokaciju automatski dobivate i jedan bod. Znate što je još veća fora. Ako izgradite ili unaprijedite neku kartu u produkcijsku, odmah dobivate i resurse koja ta karta producira.

Sklapanje nagodbe – umjesto izgradnje sa svakom kartom možete sklopiti i nagodbu. U ovom slučaju platite određeni broj plavih kontakt oznaka i dotičnu kartu okrećete naopačke i polažete na vrh svoje igraće ploče, tako da se vidi resurs. Kao nagradu odmah dobivate prikazani resurs. Mada polaganjem produkcijskih karata generalno dobivate puno više resursa, iste lokacije su podložne napadima ostalih igrača. Sve karte s kojima ste sklopili nagodbu vam donose manje resursa, ali su osigurane od napada.

Razaranje lokacije – umjesto mirnodopskih izgradnji i sklapanja nagodbi, zašto ne i razoriti određene lokacije kako bi se došlo do potrebnih resursa. Pritom imate dvije mogućnosti, razaranje jedne od vlastitih karata iz ruke, ili razaranje protivničkih spuštenih lokacija. Razaranje vlastitih karata je lakša opcija kako brzo doći do velikog broja resursi, ali ste si time uništili potencijalnu kartu koju ste mogli iskoristiti za nešto potencijalno korisnije. Jednostavno platite određen broj crvenih kontakt oznaka u ovisnosti o cijeni same lokacije, uzmete sve resurse navedene pod stavkom plijen, te odbacite tako iskorištenu kartu. S druge strane uništavanjem protivničkih lokacija osim dobivanja važnih resursi i štednje vlastitih karata, također imate lijepu opciju osujetiti protivnike u njihovim planovima uništavanjem vrijednih lokacija. Jedini nedostatak ovog plana jest što će vam za to trebati puno više crvenih kontakt oznaka. Za uništavanje produkcijskih lokacija trebat će vam 3, za lokacije značajki 4, a za akcijske lokacije čak 5 crvenih kontakt oznaka. Naravno to podrazumijeva ako protivnici još dodatno ne zaštite svoje lokacije s obranom.

Korištenje akcija na kartama – jednom spuštene ispred vas možete kao akcije aktivirati i svoje akcijske karte. Neke možete aktivirati jednom, neke više puta. Većina će se svoditi na plaćanje jedne vrste resursa kako bi se dobilo nešto drugo, u najvećem broju slučajeva za ostvarivanje bodova.

Korištenje akcija na igraćoj ploči – osim akcijskih karata svaki igrač ima listu akcija koje može aktivirati i na svojoj igraćoj ploči. Prve tri na listi se mogu odigrati jedanput po krugu, dok se akcija zamjene dva radnika za jedno bilo koje dobro se može aktivirati koliko god puta se želi, to jest koliko god vam to broj radnika dozvoljava.

Korištenje protivničkih otvorenih produkcija – određene produkcijske karte su otvorenog tipa, što znači da osim što u produkcijskoj fazi produciraju resurse za vas, jednako tako ih tijekom odigravanja akcija mogu koristiti i protivnici za dobivanje resursa. Jednostavno pošalju jednog od svojih dostupnih radnika na tu lokaciju i uzmu navedene resurse. Vlasnik lokacije zauzvrat dobiva jednog radnika iz zaliha.

Uzimanje ili igranje karte konekcije – kao akciju možete uzeti jednu od otkrivenih karata. Kako biste uzeli plavu ili crvenu kartu morate odbaciti dva radnika. Jednom kada ovu kartu imate u ruci možete ju odigrati u jednom od narednih poteza. Ne možete unutar jednog poteza uzeti i odigrati kartu. Jednom kada su uzete obje karte, više nemate mogućnosti uzimati naredne, budući da se nove karte otkrivaju tek na početku idućeg kruga. Crvene karte će vam davati crvene kontakt tokene za napad, dok će vam plave karte davati plave kontakt tokene za sklapanje dogovora.

Kao zadnju vrstu akcije koju možete napraviti, ako se to uopće i može nazvati akcijom, jest da možete javno obznaniti ostale igrače da propuštate potez. Jednom kada ste propustili potez više ne možete biti metom napada drugih igrača. Također vaše lokacije s otvorenim produkcijama su također blokirane za korištenje.

U bilo kojem trenutku na svojem potezu možete položiti producirane oznake obrane na neke od vaših spuštenih karata. Ovo se ne računa kao akcija, no jedanput kada ste jednu od oznaka stavili na neku od lokacija, one i ostaju na njoj do kraja kruga.

#709

Kao što smo već rekli u trenutku kada jedan igrač dosegne 25 bodova pokreće se proces završetka igre. Igrači odigravaju svoje preostale akcije do kraja kruga, to jest sve dok svi ne propuste potez. Ako je neki igrač već u produkcijskoj fazi uspio dostići ili prestići 25 bodova, cijeli krug će se svejedno odigrati. Na samom kraju svaki igrač si pribroji po 1 bod za svaku kartu koju ima spuštenu ispred sebe, ali koja nije ruševina uzrokovana protivničkim napadom. Igrač s najviše bodova je pobjednik. U slučaju izjednačenja pobjeđuje igrač s najviše dobara, a u slučaju da je i dalje izjednačeno igrač s najviše lokacija.

Finalne misli

Sudbina je htjela da po povratku s godišnjeg odmora zaboravimo ponijeti Innovation iz vikendice u Zagorju. Tako da smo se bez trenutnog omiljenog ljubimca našli u nedoumici što igrati u slobodno vrijeme. Mislim nije da imamo u kolekciji preostalih 183 igara i ekspanzija na raspolaganju. Jedan od zapostavljenih naslova je bio upravo 51st State: Master Set, a koji sam kupio prije četiri godine na našim “Malim oglasima” po iznimno povoljnoj cijeni. Iz razloga kojih se više ni ne sjećam igra je sve dosad stajala u kutku police neigrana. Sada kada smo napokon zaigrali tim nam je više žao kakvu smo joj nepravdu nanijeli, jer je igra izvrsna. Posjeduje onaj dobar segment koji čini i Race For The Galaxy toliko odličnom igrom, a to je da se sve svodi na utrku tko će prije uspjeti upogoniti svoju mašinu za generiranje bodova. Od 19 partija koje smo odigrali u dvoje igrača, u svih 19 je pobijedio igrač koji je prvi uspio dostići 25 bodova i okinuti proces privođenja partije kraju. Bilo bi zanimljivo zaigrati i u više od dva igrača, čisto da se vidi kako funkcionira dinamika između više igrača. U dvoje igrača to je čisto šahovsko nadmudrivanje kako što prije i što uspješnije ostvariti prednost nad protivnikom. Pritom je iznimno zanimljivo kako se s datim resursima i mogućnostima nastoji ostvariti što je više toga moguće unutar pojedinih krugova. Ključ dobre igre, kao i u mnogima sličnih mehanika, leži u dobrom balansu s resursima, te u procjeni na koji način ih najbolje primijeniti. U počecima nebrojeno puta nam se znalo dogoditi da bi završavali krug s mnoštvom resursi koje ne bi mogli na ništa korisno iskoristiti, ili s previše mogućnosti i karata a premalo resursa. I tu leži najveći čar same igre koji ju čini toliko zabavnim i zaraznim, te ju kao takvu svima preporučujemo.

 

Author: Mislav Gabriel Mikša Golub

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *