Epizoda #77: Novogodišnji doček uz “Mačku u kutiji”

Nova 2025. godina nam je tako brzo došla da se nismo stigli niti snaći da organiziramo išta više od još jednog uobičajenog provoda nas troje (Elena, Slavica i ja). Srećom svega dva dana prije događaja godine, našao se tu moj svadbeni kum Marko, koji nam se javio s upitom za planovima za taj dan. Kako nismo imali nikakve pozvali smo ga da nam se pridruži u novogodišnjoj noći u našem domu. Možda uspijemo i zaigrati nešto ako ćemo imati dovoljno snage, i ako Elena ode dovoljno rano na spavanje. Kad smo već kod Elene, da budemo u još kompletnijem društvu sjetio sam se pozvati njezine krsne kumove i naše dobre prijatelje Miljenka i Andreu.

Marko nam je prvi prispio oko 18h i odmah postao Eleninim miljenikom zbog svoje šašavosti i vedrog duha. Kako i sam ima djevojčicu svega mjesec dana mlađu od Elene, dobro se i snalazi oko djece i razumije njihov tip igre i zabave. Tako da je Slavici i meni pao kamen sa srca da uspijemo malo odahnuti od ludorija koje bi isplanirala naša malena huncutica.

Oko 20:15 došli su nam i kumovi, taman u pravo vrijeme da preuzmu i na sebe malo breme ludorija. Živahnost je potrajala sve do oko 21h kada je došlo vrijeme za primirivanje. Slavica i Elena su se povukle u dječju sobicu na uspavljivanje, a nas četvero smo se našli pred dilemom što odabrati za igranje koje će obilježiti novogodišnji doček. Nije da nismo imali igara na odabir, “samo” 299 igara iz naše kolekcije. Kao da i to već nije bilo sasvim dovoljno, Miljenko i Andrea su donijeli i neke svoje. Jedna od njih je bila upravo novonabavljena Cat in the Box, za koju je Miljenko imao samo riječi hvale. Uz takve hvalospjeve kako reći ne, stoga smo pažljivo naćulili uši i prepustili stol Miljenkovoj prezentaciji.

 

Cat in the Box

Riječ je malenoj kartaškoj igri za 2-5 igrača koja spada u kategoriju igara u kojoj se osvajaju trikovi. Karte s brojevima od 1 do 9 koje predstavljaju mačke nisu unaprijed određene bojama, već se tretiraju bilo kojom od raspoloživih boja u igri, kojom ju proglasi njezin vlasnik prilikom odigravanja. Međutim igračima nije dopušteno proglašavati boju karte s istim brojem koja je već bila proglašena, što se jasno naznačuje nakon svakog odigravanja na pripadajućoj istraživačkoj igraćoj ploči. Igra teče u krug sve dok igrači mogu odigravati raspoložive karte iz ruku, ili sve dok jedan igrač ne izazove paradoks jer ne može odigrati kartu broja u potrebnoj boji, zato jer je takva prethodno odigrana. Tada se pribrajaju i bilježe bodovi nakon čega započinje idući krug igre.

Komponente

45 mačjih karata s brojevima od 1 do 9, s time da svaka karta broja u špilu ima pet kopija

1 karta početnog igrača

5 igraćih pločica, po jedna za svakog igrača

4 istraživačke karte

1 istraživačka ploča

60 igraćih oznaka (12 za svaku boju – crvena, plava, žuta, plavozelena, ljubičasta)

4 opservacijskih oznaka

1 eksperimentalni notes (za bilježenje rezultata)

 

Istraživačka ploča se sastoji od četiri reda, gdje svaki red pripada jednoj od boja (crvena, plava, žuta i zelena). Svaki red ima i broj stupaca zadanih brojevima od 1 do 9, te tri posebna stupca s oznakama mačke.

 

Igrača pločica svakog igrača je pravokutnog uspravnog oblika, gdje svaka strana pločice prikazuje jednu od četiri boja. Uza svaku stranu se nalazi polje s oznakom “X”, unutar kojih na početku igrači postavljaju svoje oznake. Na samoj sredini pločica su također tri polja s brojevima za predviđanje. Nešto više o tome kasnije. Zasad samo valja znati da ovisno o odabiru, na samo jedno od triju polja igrači postavljaju svoju oznaku.

Sve igrače karte su u crnoj-bijeloj boji s različitim ilustracijama mačaka i određenim brojevima. Iako su grafički prikazani u crno-bijeloj boji, tijekom odigravanja igrači će im dodjeljivati jednu od četiri raspoložive boje u igri.

 

Priprema

Broj krugova igre ovisit će o broju igrača. Pa tako u svega dva igrača igrat će se dva kruga, u tri igrača tri kruga itd.

Drugi bitni segment koji će ovisiti o broju igrača će se ticati i broja dostupnih igračih mačjih karata. U 5 igrača igrat će maksimalni broj od 45 karata (brojevi od 1 do 9), u 4 igrača 40 karata (brojevi 1 do 8), u 3 igrača 30 karata (brojevi 1 do 6), u 2 igrača 25 karata (brojevi 1 do 5).

Igrače pločice i istraživačka ploča s istraživačkim kartama će također ovisiti o broju igrača. U 5 igrača će se u istraživačku ploču položiti ljubičaste istraživačke karte; u 4 igrača ljubičaste ili bijele (zavisno želite li težu igru – ljubičaste, ili lakšu bijele) te sva 4 polja s brojevima 9 će biti zauzeta opservacijskim oznakama; u 3 igrača ljubičaste ili bijele; u dva igrača bijele istraživačke karte i sva 4 polja s brojevima 6 će biti zauzeta opservacijskim oznakama.

  1. Svaki igrač uzima željenu boju i sve pripadajuće oznake u toj boji.
  2. Svaki igrač uzima po jednu igraču pločicu te zavisno o broju igrača okreće ju na jednu ili drugu stranu.
  3. Svaki igrač po jednu od oznaka svoje boje polaže na po jednu od četiri pozicija boja – na polja s oznakama “X”.
  4. Istraživačke karte se umeću unutar istraživačke ploče i polaže na sredinu stola, gdje je lako dostupan svim igračima.
  5. Ime svakog igrača se zapisuje unutar eksperimentalnog notesa pod odabranom bojom.
  6. Igrač koji je posljednji imao susret s mačkom dobiva kartu početnog igrača.

 

Tijek igre

Za pobjedu potrebno je skupiti najviše bodova na kraju broja krugova zadanih brojem igrača.

Svaki krug se sastoji od tri faze:

  1. Faza pripreme
  2. Faza trika
  3. Faza bodovanja

Faza pripreme

Ovisno o broju igrača miješa se špil određenog broja mačjih karata i ravnomjerno skrivenom stranom raspoređuje među igračima. Jednom kada se sve karte podijele na jednake kupove, svaki igrač uzima jedan kup u ruke i procjenjuje svoje mogućnosti. Nakon pomnog odabira svaki igrač odbacuje skrivećki iz igre po jednu kartu.

Nakon toga idući u krug počevši od igrača s oznakom prvog igrača, svaki igrač na svojem potezu u ovisnosti o vrijednosti karata u rukama, predviđa koliko će skupiti štihova trikova unutar datog kruga. Zavisno o predviđanjima igrači oznakom u vlastitoj boji označavaju odabrani brojčani indikator na svojim igraćim pločicama. Po odluci i posljednjeg igrača, igra prelazi u iduću fazu trika.

Faza trika

Unutar ove faze igrači će na svojim potezima odigravati karte iz ruku i označavati na istraživačkoj ploči koje brojeve i u kojoj boji su odigrali. Nakon što su svi odigrali sve osim jedne karte iz ruku, ili je neki od igrača izazvao paradoks, faza završava i kreće se na fazu bodovanja.

Igrač kod kojeg se nalazi karta početnog igrača kreće prvi. Odabire kartu mačke iz ruke s određenim brojem i proglašava ju jednom od dostupnih boja u igri, slijedeći određena pravila. Pa tako svaka karta može predstavljati crvenu, plavu, žutu ili zelenu boju, što odgovara brojevima i boji na istraživačkoj ploči. Prvi igrač tako odabire iz ruke i polaže na stol kartu s brojem 5, te obznanjuje da će predstavljati plavu boju. Potom uzima jednu od svojih raspoloživih oznaka i polaže ju na istraživačkoj ploči na red plave boje na poziciju 5. Dakle broj 5 u plavoj boji je odsad pa do kraja jednog kruga igre bezeciran, i više nitko ne može odigrati kartu mačke s brojem 5 i proglasiti ju plavom bojom. Nakon toga svi ostali igrači prema redoslijedu igranja moraju odgovoriti kartama iz svoje ruke. Generalno pravilo je da slijede zadanu boju igrajući manje brojeve ako ne žele pobijediti u nadmetanju za trik, ili veće brojeve ako žele. Sve će zavisiti o mogućnostima dostupnih karata u rukama, raspoloživim preostalim brojevima i bojama za igru na istraživačkoj ploči, ali i predviđanjima s početka igre u koliko nadmetanja se želi ostvariti uspjeh. Pogodak točnog broja ostvarenih uspjeha vodi dodatnim bodovima na kraju kruga, no toga ćemo se kasnije dotaknuti u fazi bodovanja. Odigravanjem bilo koje boje koja ne odgovara zadanoj boji, koliko god se radilo o visokom broju, znači automatski gubitak u nadmetanju za tog igrača. Također u tom slučaju igrač mora sa svoje igrače pločice ukloniti svoju oznaku s polja na poziciji boje koju nije mogao ili htio pratiti, otkrivši time oznaku “X”. Od tog trenutka pa nadalje više ne može odigravati navedenu boju sve do kraja kruga. Alternativno odigravanjem crvene boje bilo kojeg broja vodi automatskoj pobjedi u nadmetanju, osim ako netko od preostalih igrača prema redoslijedu igranja ne odigra veći broj u crvenoj boji. Dakle crvena boja predstavlja jedinstveni adut igre. Nakon što su svi odigrali karte ispred sebe, određuje se pobjednik nadmetanja prema jačini karte.

Jačine karata idu po sljedećem redoslijedu:

  1. Crvena boja kao adut prema uzlaznoj vrijednosti.
  2. Odabrana boja koju je aktivni igrač izabrao za nadmetanje, gledajući prema uzlaznoj vrijednosti.
  3. Bilo koja druga boja nebitno koje vrijednosti.

Igrač s najjačom kartom pobjeđuje štih trika i uzima sve odigrane karte i stavlja ispred sebe na kup. Svaki osvojeni kup treba ispred sebe držati na zasebnoj hrpi, kako bi svi igrači u bilo kojem trenutku jasno mogli vidjeti u koliko je nadmetanja tko pobijedio. Pobjednik prethodnog nadmetanja odabire iduću mačju kartu iz ruke i proglašava ju jednom od dostupnih brojeva u određenoj boji.

Limitacije odigravanja karata iz ruku su dakle sljedeće:

  1. Na samom početku kruga prvi igrač na svojem prvom potezu ne može odabrati crvenu boju.
  2. Na istraživačkoj ploči mora biti slobodna pozicija broja u boji koja se namjerava odabrati.
  3. Ravnajući se prema vlastitoj igraćoj pločici igrač mora imati ispunjen uvjet da može odigrati brojeve u određenoj boji. Mora sa svojom oznakom imati zauzetu poziciju na određenoj boji. Ako je pozicija slobodna jer se u prijašnjem tijeku igre nije slijedila boja nekog suparnika niti se igrala crvena boja aduta, tada igrač mora ukloniti oznaku sa strane igrače pločice koja predstavlja tu boju.

Ciklus kruga tako traje sve dok igrači ne ostanu sa svega jednom kartom u ruci, što je iznimno rijedak slučaj. Puno češće će se dogoditi situacija da neki igrač izazove paradoks. Drugim riječima treba odigrati kartu iz ruke, a ravnajući se prema istraživačkoj i vlastitoj igraćoj ploči, više nema dostupnih potrebnih boja i brojeva za odigrati. Igrač pritom ostalima mora pokazati preostale karte iz ruku kako bi potvrdio ovu nemogućnost. Nitko ne osvaja nadmetanje u kojem je došlo do paradoksa već igra automatski prelazi u fazu bodovanja. Igrač koji je izazvao paradoks će biti kažnjen određenim brojem negativnih bodova.

Faza bodovanja

Postoje tri vrste bodovanja:

  • klasično gdje svaki osvojeni trik/kup donosi 1 bod
  • bonus bodovanje ako se uspjelo ostvariti predviđanje koliko trikova/kupova će se osvojiti u datom krugu
  • negativno bodovanje za igrača koji je izazvao paradoks (svaki osvojeni trik donosi -1 bod, ne dobiva bonus bodove)

Kod ostvarenog uvjeta bonus bodovanja, igrač na istraživačkoj ploči gleda gdje na okupu ima najveću grupu vlastitih postavljenih oznaka koje su si susjedne (onih koje su se postavljale tijekom igre označavajući odigrane karte brojeva u određenim bojama). Pritom se gledaju samo vertikalne i horizontalne konekcije, ne i dijagonalne. Najveća grupa tako povezanih oznaka donosi pripadajući broj bodova gdje je jedna oznaka jednaka jednom bodu. Dakle pet grupiranih plavih oznaka na nekim pozicijama istraživačke ploče, će plavom igraču donijeti dodatnih pet bodova. Sva bodovanja se unose u eksperimentalni notes.

Faza pripreme za idući krug

Nakon dovršetka bodovanja određenog kruga, osim ako se ne radi o posljednjem krugu igre, kreće priprema za idući krug. Svi igrači prikupljaju s istraživačke ploče oznake u svojim bojama i vraćaju ih u svoje posjedstvo. Igrače pločice igrača se osvježavaju, blokirane boje ponovno postaju aktualne postavljajući oznake na prazna polja. Sve odigrane karte se ponovno miješaju i dijele na jednake kupove koji se daju igračima. Karta početnog igrača se prosljeđuje idućem igraču s lijeva, te započinje novi ciklus igre.

 

Kraj igre

Igra završava nakon što je karta početnog igrača napravila puni krug, to jest nakon što je svaki igrač jednom ju imao u svojem posjedstvu. Svi zabilježeni bodovi iz eksperimentalnog notesa se zbrajaju, neki negativni i oduzimaju, te igrač s najvećim brojem bodova pobjeđuje. U slučaju izjednačenja pobjeđuje igrač s najvećim brojem bodova iz posljednjeg kruga. U slučaju daljnjeg izjednačenja igrači dijele pobjedu.

 

Dodatna pravila za 2 igrača

U igri sa svega dva igrača valja slijediti malo modificiranija pravila.

  • U fazi pripreme svaki igrač dobiva 10 mačjih karata, a preostalih 5 se polaže na centar stola. Nakon toga otkriju se tri karte s vrha igraćeg špila i za svaki izvučeni broj položi pripadajuća nekorištena oznaka u zeleni red istraživačke ploče. Ako su dvije otkrivene karte s istim brojem, nekorištene oznake se polože na pripadajuća polja u zelenom i žutom redu. Ako su sve tri karte istog broja, tada se nekorištene oznake polažu na pripadajuća polja zelenog, žutog i plavog reda.
  • Nema predviđanja trikova u igri za dva igrača. Kada krug završi, ako igrač osvoji 4 ili manje trikova, taj igrač dobiva bonus bodove (osim ako nije uzrokovao paradoks).

 

Dojam

Moram priznati kako nisam imao pretjeranih očekivanja od male kutijice s nalijepljenom temom uvijek popularnih mačaka. Bit će još jedna generička lagana igrica skupljanja parova u stilu Cat Lady, ili intenzivno blesava igra izvlačenja karata poput Exploding Kittens. Mozak mi je ionako nakon pola intenzivnog dana provedenog na poslu bio stvoren za tako nešto. Pa ipak kada se igra našla rastvorena na stolu, te kada je Miljenko krenuo objašnjavati pravila, vrlo brzo sam zaključio da nešto ne valja kada polupospani mozak nije uspijevao pratiti naoko laganu igru. Samo što se igra suprotno očekivanjima vrlo brzo pokazala umno zahtjevnijom nego što se na prvu pomislilo. Zamolio sam stoga Slavicu da mi pripravi jedan od svojih specijalnih eliksira za podizanje kapaciteta malih sivih stanica – vruću čokoladu. Iako sam značajno zakasnio s ovom odlukom zbog čega sam imao pregršt priglupih pitanja, kasnije tijekom igre me dobro poslužilo.

Pravila kao što i sami vidite nema puno, ali mozganja i kalkuliranja za igru ovako malog formata ima zato napretek. Igra vas obasipa i tjera na krucijalne odluke već na samim počecima, kada morate prema dobivenim kartama dobro odvagnuti koliko trikova možete i želite osvojiti. Dobro predviđanje može donijeti znatno više bonus bodova nego što li će ih se ikad moći skupiti redovnim putem osvajanja štihova trikova. Prema tome čak i oni igrači zakinuti za jake karte, imat će priliku skupiti lijep broj bodova već i na temelju predviđanja i ostvarenja osvajanja čak i samo jednog trika. U našem primjeru to je najčešće bio takav slučaj. Dok su se oni s jakim kartama bazirali na osvajanje štihova, oni slabiji su više planirali taktička mjesta zauzimanja polja istraživačke pločice svojim oznakama. Nemojmo zaboraviti, ostvarenje predviđanja donosi igraču dodatne bonus bodova za najveću grupu horizontalno i vertikalno povezanih oznaka njegove boje. I u najslabijim primjerima nepretjeranog planiranja, to su bila često minimalno tri dodatna boda, a u onim vještijim planiranjima lijepih pet i više. Za usporedbu u našim partijama s četiri i pet igrača, s prosječnim kartama je svatko bez problema mogao skupiti barem dva štiha trika. Dakle bonusi imaju neusporedivi utjecaj na pobjedu ili poraz. Oni koji će ih u potpunosti zanemariti i ići na klasično skupljanje trikova će zasigurno biti među zadnjim igračima po broju bodova.

Kao i kod svih kartaških igara određeni utjecaj sreće će biti prisutan no srećom mitigiran dobrom već spomenutom mehanikom s predviđanjima i bonusima. Dok će igrači s jakim kartama se više bazirati na strategiju skupljanja trikova, oni sa slabijima se mogu posvetiti strateškim odigravanjem slabijih karata u svrhu taktičkog postavljanja svojih oznaka na istraživačkoj ploči.

Zaigrali smo luksuznu deluks varijantu s unaprijeđenim komponentama, pa nam je teško reći kakva je kvaliteta obične varijante. Naša inačica osim što je prelijepog dizajna je iznimno dobre i visoke kvalitete izrade. Pravila su jasno pisana i lagana za pohvatati.

Tijekom našeg novogodišnjeg igraćeg druženja od oko 21h pa sve do petnaestak minuta prije ponoći, uspjeli smo odigrati svega dvije partije. Jest da su nam svima bile prve partije i igrali smo u više igrača, no svejedno nas je zateklo koliko igra ovako malog formata može potrajati. Za to su primarno zaslužne kalkulacije i brojne odluke koje igrači moraju donositi od samih početaka. Oni s problemom dubljeg promišljanja i analiziranja svih aspekta, bi tu poglavito mogli imati problema znatno odugovlačeći protok igre.

U prvoj partiji u četiri igrača igrao sam dosta komotno budući da nisam dobro pohvatao ili sam krivo shvatio određene segmente igre, pa sam više pratio igru ostalih suigrača. Andrea je igrala dosta oprezno u svojim predviđanjima, često ciljajući niske brojeve s kojima bi lakše došla do bonus bodova. Miljenko je pak igrao dosta agresivno ciljajući velike brojeve, često ih premašujući i ne dobivajući bonus bodove. Pred sam kraj se dosta osakatio izazvavši paradoks koji mu je donio puno negativnih bodova. Marko se dosta dobro snašao i igrao poput Andreje, više oprezno s malim brojevima. Rezultati svega su bili sljedeći.

  1. Marko (Žuti) – 8
  2. Andrea (Ljubičasta) – 7
  3. Mislav (Zeleni) – 3
  4. Miljenko (Crveni) – 2

U drugoj partiji nam se pridružila i Slavica, koja je uspavavši Elenu u dječjoj sobi, pridružila u dnevnom boravku taman na sredini prve partije. Imala je tako dobre prilike iz prakse dobro sagledati način i tijek igre. Miljenko je ovoga puta igrao puno opreznije, kao i Andrea u ovoj i prethodnoj partiji, no ovoga puta je imala peh što je paradoks u većini slučajeva nju pogađao. Marko je igrao riskantno ciljajući skupljanje štihova trikova, ali i maksimiziranje bonus bodova. Što ga je na kraju koštalo jednog iznimnog gadnog paradoksa koji mu je donio veliki broj negativnih bodova. Ja sam ovoga puta igrao s puno više pozornosti i obraćanja pozornosti na odigrane karte. Rezultati su ovoga puta bili sljedeći.

  1. Slavica (Plava) – 14
  2. Miljenko (Crveni) – 12
  3. Mislav (Zeleni) – 11
  4. Andrea (Ljubičasta) – 4
  5. Marko (Žuti) – 3

Jasno kao dan, matematičarka je pomela pod s nama svojim dobrim jednadžbama igre. Bez obzira na pobjede ili teške poraze, igra nam se svima iznimno svidjela. Toliko smo bili uigrani da je bila sva sreća da smo završili taman netom prije Nove godine, inače bismo propustili odbrojavanje. Imali smo taman vremena da pospremimo igru, pripremimo svečane čaše i spremno dočekamo 2025. otvaranjem šampanjca.

Sretna Nova godina ljudi! Neka vam je sretna i uspješna, te naravno prožeta velikim brojem odigranih igara.

 

 

Author: Mislav Gabriel Mikša Golub

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)