Epizoda #8: 7 Wonders: Babel


5

Pred neki dan smo napokon zaigrali zadnju veliku ekspanziju za 7 Wonders – 7 Wonders: Babel .

Riječ je zapravo o dvije modularne ekspanzije koje se mogu koristiti zajedno, ili pojedinačno u kombinaciji sa svim prijašnjim ekspanzijama – Leaders i Cities.

Tower of Babel je jedan od te dvije modularne ekspanzije i kao što se može vidjeti iz naslovne slike sa kutije i iz samog naziva ekspanzije, riječ je o mitološkoj kuli babilonskoj. Prema priči iz Biblije, babilonska kula je bio toranj kojeg su sagradili ljudi, Noini potomci, ujedinjeni u namjeri da dosegnu nebesa. Bog se razljutio zbog ljudske oholosti i želje da ljudi budu kao Bog, te je srušio toranj i izazvao kaos time što su graditelji počeli govoriti različitim jezicima. Budući da se više nisu mogli razumjeti razišli su se i naselili različite krajeve svijeta, a kulu ostavili razorenu.

Iskapanja njemačkog arheologa Koldeweya na području nekadašnjeg Babilona (danas okolica grada Al Hillah, južno od Bagdada), 1913. godine je doduše otkrila ostatke moguće babilonske kule. Utvrđeno je da je najvjerojatnije riječ o ziguratu Etemenanki, kojeg spominju mnogi domaći izvori iz vremena Asarhadona, Nabopolassara i Nabukodonosora.
Zigurat širine 90 metara te ukupne visine 90 metara, imao je 7 terasastih katova, , a na vrhu se nalazio hram za svetu svadbu Marduka, boga zaštitnika grada.

Pretpostavlja se da su radnu snagu sačinjavali pripadnici mnogih narodnosti kao što su Huriti, Kasiti, i Elamiti, te se na taj način može objasniti teza o međusobnom nesporazumijevanju graditelja što je prouzročilo napuštanje projekta.

Bilo kako bilo, u ovoj ekspanziji se simulira slična sinergija različitih igrača koji će upravljati civilizacijama koje će raditi na izgradnji kule babilonske. Ponekad će ta gradnja teći sporazumno i na korist svim igračima, a ponekad će doći do nesporazuma i sukoba oko gradnje među igračima.

6

Na početku igre nakon što se nasumično odaberu civilizacije i, ako se igra sa Leaders ekspanzijom nakon što prođu četiri kruga odabira vođa, svatko od igrača dobiva tri pločice koje predstavljaju određeni dio kule s određenom printanom ikonom benefita ili kazne. Igrači odabiru jednu od tih pločica i ostale dvije prosljeđuju igraču s desna, nakon toga ponovno odabiru jednu od dvije pločice i na kraju zadnju prosljeđuju sljedećem igraču koji im je s desna. Nakon toga igra može početi.

Ono što je drukčije u odnosu na baznu igru i prijašnje ekspanzije je što sad igrači imaju na raspolaganju jednu dodatnu akciju koju mogu napraviti, a to je da odbace jednu od karata koje imaju u ruci kako bi izgradili dio kule. U trenutku kada polože tu pločicu na glavnu ploču, koja predstavlja temelje kule i okolni grad, printani benefit ili kazna također postaju aktivni za sve ostale igrače. Pločice tako mogu pomoći igračima tako da ih nagrade dodatnim resursima, jeftinijim kupnjama i ostalim pogodnostima, ili ih kazne skidajući im određeni broj bodova s nekih karata, ili pak blokiranjem nekih od spuštenih karata resursa, trgovine, vojske i slično. Dok god je ta pločica kule otkrivena i taj benefit/kazna će vrijediti za sve igrače.

Zavisno o broju igrača i određen broj pločica će sačinjavati određenu razinu kule. U četiri igrača u koliko smo mi igrali, jedna razina se sastojala od tri pločice. Pločice se postavljaju u smjeru kazaljke na satu na sljedeće prazno mjesto. Jedanput kada se popuni jedna razina kreće se na sljedeću, tako da će nove pločice s vremenom pokriti one s niže razine, te time deaktivirati njihov benefit ili kaznu.

Igrači si na taj način mogu blokirati dobre pločice koje nekima koriste, a drugima ne. Mogu jednostavno staviti određenu pločicu kako bi sebi pomogli, pritom riskirajući da pomognu i drugima, a ponekad će netko jednostavno htjeti biti zao i stavljati pločice kazne kako bi onemogućio svoje protivnike u njihovim strategijama.

Također zavisno koliko svojih pločica na kraju igre potrošite, toliko možete skupiti još dodatnih bodova od kule babilonske. Ako izgradite samo jednu pločicu to su 2 boda, ako izgradite dvije to je 5 bodova, a ako izgradite sve tri pločice to će vam donijeti 10 bodova na kraju igre. U igri u kojoj se svaki novčić gleda na kraju igre, 10 laganih bodova na odbacivanje karata kako bi se gradila kula nije nikako za zanemariti.

Ekspanzija dobro oslikava cijelu mitološku priču kule babilonske. Igrači će u nekoj mjeri donekle surađivati jedni s drugima oko gradnje kule, pa će opet u drugim trenucima se međusobno oštećivati gradeći dijelove kule s gadnim kaznama.

#104

U dvije partije koliko smo ih odigrali s ovom ekspanzijom bilo je tako primjera kada smo se svi udruživali zajedno kako bi što prije izgradili određeni dio kule te time prekrili jednu pločicu kazne koju je postavio neki ne baš prijateljski nastrojen graditelj. Pa bi onda netko od dojučerašnjeg saveznika napravio nešto jako zločesto uvevši sad pak on neku gadnu pločicu u građevinu, pa bih smo svi počeli timski raditi na kuli kako bi smo prekrili pak tu pločicu. Ili bi smo se jednostavno urotili protiv onog igrača koji bi previše koristio benefite određene pločice, a mi ostali ne bi imali nikakve koristi od tog benefita.

Prva partija:
1. Tompa (Rhodos) – 83
2. Mislav (Olympia) – 74(11)
3. Marijan (Alexandria – 74(6)
4. Slavica (Roma) – 67

Druga partija:
1. Slavica (Rhodos) – 74
2. Mislav (Olympia) – 62
3. Marijan (Gizah) – 59
4. Tompa (Halikarnassos) – 47

Ekspanzija nam se jako svidjela jer dodaje sasvim novu dimenziju strategije u igru i čini ju nepredvidljivijom i kompleksnijom, a time i zabavnijom.

7

Druga modularna ekspanzija – Great Projects of Babel, bavi se ostvarivanjem nekih od velikih projekata koji se grade u gradu Babilonu i njegovoj okolici. Bilo da se radi o masivnim utvrđenjima, trijumfalnim vratima, masivnim obeliskima, svečanim hramovima ili impresivnim lukama, ponovno ste primorani surađivati do neke mjere sa svojim protivnicima u izgradnji ovih impresivnih zdanja. Jer samo jedna civilizacija jednostavno nema kapaciteta kako bi se sama uhvatila u koštac s ovako ambicioznim projektima.

Ima ukupno 15 različitih projekata na kojima možete raditi, 5 za svako doba. U svakom dobu uđe po jedan ovaj projekt koji se nasumično izvuče iz pripadajućeg doba. Karte koje predstavljaju ove projekte izgledaju kao standardne igraće karte na koje smo već navikli, samo što su pet puta veće od normalnih.

Dolaze poput standardnih karata u nekoliko različitih boja, označavajući različite primjene koje imaju.
Na svakoj karti nalazi se cijena koliko se treba platiti kako bi se jedan dio projekta izgradio, printana ikona nagrade što se dobiva ako se projekt završi i ikona kazne što se dogodi ukoliko se projekt ne dovrši. Kazna slijedi samo za one igrače koji nisu sudjelovali u radu na projektu.

Zavisno o broju igrača, toliko se i drvenih minijatura u obliku vreće dodaje na tu kartu – 1.

Na svojem potezu kada spuštate jednu od karata u svoju civilizaciju, a koja se poklapa s bojom karte projekta, možete platiti dodatnu cijenu koja piše na tom projektu kako bi ste uzeli jednu drvenu minijaturu u obliku vreće s karte. Možete to napraviti koliko god vam to dozvoljavaju karte koje imate u rukama, a koje se poklapaju s bojom projekta. Na kraju runde ako više nema drvenih minijatura na karti, svaki igrač koji je sudjelovao u radu na projektu dobiva određeni benefit tiskan na karti projekta za svaku vreću koju je skupio. Dakle benefiti se mogu koristiti i više od jedanput. Ako se projekt pak nije dovršio, to jest ostala je još barem jedna minijatura vreće na karti projekta, tada svi oni igrači koji nisu sudjelovali u radu na projektu budu kažnjeni s gubitkom karata iz civilizacije, gubitkom novca itd. Ukoliko ne možete izgubiti ili uništiti nešto što ne posjedujete u tom trenutku, tada dobivate negativne bodove.

Na kraju svake runde drvene minijature koje označavaju sudjelovanje u projektu se vračaju i nove se nadodaju na projekt iz novog doba. Osim ukoliko nije bio kraj trećeg doba, tada je igra ionako gotova.

S napretkom rundi benefiti su sve bolji, ali i kazne sve gore. Tako da treba jako pripaziti na to.

Jedna partija koju smo odigrali je ispala ovako:
1. Mislav (Ephesos) – 73
2. Tompa (Alexandria) – 70
3. Slavica (Roma) – 68
4. Marijan (Gizah) – 49

Nije nam se baš previše svidio ovaj modul, a evo i zašto. Ne znam jesmo li to samo mi, ali 7 Wonders nam se čini kao igra koja je dosad puštala igrače da sami odabiru vođe koje žele i sami biraju u kojem smjeru žele ići. Žele li biti ratna civilizacija, tehnološka, graditeljska itd. S ulaskom ovih projekata u igru dobili smo osjećaj da nas igra forsira da idemo u jednom smjeru, mada nam karte govore da idemo u sasvim drugom. Da ilustriram na primjeru. U zadnjem ste dobu i vojni projekt je u igri. Vi ste od početka igre radili na tehnologiji, dok su vaši susjedi vas tukli u ratnim pobjedama opskrbljujući vas negativnim bodovima. To je OK jer ste si izračunali da kada se sve zbroji i oduzme čete dobiti masu bodova na tehnološkim kartama. Međutim sada je u igri projekt koji će vas gadno kazniti, ako se ne ispuni. Igra vas sada prisiljava da morate izgraditi jednu vojnu kartu i platiti još dodatnu cijenu za projekt, kako bi ste sudjelovali na njegovom radu i ne bili oštećeni ukoliko on ne bude ispunjen. Međutim vi ne želite ići na tu ratnu kartu jer su vaši susjedi ionako daleko nadmoćniji od vas u vojnoj snazi. Vi želite uzeti tu još jednu tehnološku kartu koja vam daje još 9 dodatnih bodova. Dakle nasumični izlazak ovih karata projekata će s jedne strane pogodovati nekim igračima i njihovim taktikama, a druge gadno oštetiti. I to onda ostavlja neki gorak okus u ustima da je igra presudila tko će pobijediti, a ne vještina igrača.

#103

Što se tiče vremenskog trajanja oba modula, računajte da će vam produžiti trajanje igre za nekih 10-15 minuta.
Nadam se da vam je ovaj opis pomogao kako bi ste zaključili vrijedi li vam ovu ekspanziju nabaviti ili ne. Što se tiče Slavice i mene, mi ćemo ju vjerojatno zbog Tower of Babel modula jednog dana kupiti jer zaista podiže igru na jednu sasvim novu dimenziju.

Author: Mislav Gabriel Mikša Golub

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *