Epizoda #16: Kosa aka Scythe


#130 Ne treba ni govoriti da smo bili jako sretni oko isprobavanja nove igre 🙂

Scythe je 4X igra za 1-5 igrača smještena u alternativnu povijest nakon I Svjetskog Rata.

Godina je 1920. i u zraku se osjeća nadolazak novog sukoba.

U igri svatko od igrača preuzima ulogu jedne od fiktivnih, a opet dobro poznatih, frakcija iz tog perioda.

Zajedno s odabranom frakcijom svaki igrač dobiva i prekrasnu minijaturu heroja za tu frakciju, te oznake u pripadajućoj boji i prekrasne minijature mechova. Svaki igrač dobije pločicu svoje frakcije (na koje smješta minijature mechova na pripadajuće pozicije), pločicu specijalizacije i vojnu pločicu s pomičnom okruglom trakom koja se koristi prilikom borbi.

#131 Hrabri heroji. S lijeva na desno: Zehra & Kar (Chrimean Khanate), Anna & Wojtek (Republic of Polania), Olga & Changa (Rusviet Union), Gunter & Nacht (Saxony Empire), Bjorn & Mox (Nordic Kingdoms)

Svaka frakcija ima unikatnu sposobnost koju može koristiti. Nažalost heroji u trenutnom izdanju nemaju nikakve specijalne sposobnosti. Nadam se da će ovaj segment nadodati u nekoj od nadolazećih ekspanzija.

Što se tiče pločica specijalizacije, postoji ukupno pet različitih specijalizacija – agricultural, industrial, mechanical, engineering, patriotic. Po jedna se na početku igre nasumično dodjeljuje svakom igraču. Osim toga svaki igrač dobiva i dvije tajne misije od koje jednu može ispuniti. Saksonsko Carstvo su ovdje iznimka, njihova nacionalna moć im omogućuje da mogu ispuniti obje misije.

#135

Na pločicama specijalizacije se nalaze akcije koje se mogu odigravati tijekom igre. Caka je u tome što su svakom igraču redoslijedi odigravanja akcija, kao i cijene i određeni benefiti potpuno različiti. Dakle akcije trgovine, izgradnje, produkcije, kretanja, unaprjeđenja, novačenja, jačanja i postavljanja mechova, su na potpuno različitim mjestima ovisno o pločici specijalizacije. Postoje ukupno 4 pozicije koje je moguće odabrati za odigravanje akcija, s time da na svakoj poziciji postoji gornja akcija i donja akcija koju je moguće aktivirati. Mogu se obje akcije na toj poziciji aktivirati, ili samo jedna (gornja ili donja). Jasno vama je u interesu da maksimizirate poziciju koju odaberete za izvršavanje svojih akcija/akcije. U gornje akcije spadaju trgovina, kretanje, jačanje i produciranje, a u donje unaprjeđenje, postavljanje mechova, izgradnja i novačenje. Na svakoj od četiri pozicija na kojima se mogu aktivirati određene dvije akcije se nalazi i po jedna zgrada koju je moguće izgraditi s akcijom izgradnje. Postoje četiri vrste zgrada – skladište oružja, hram, vjetrenjača i rudnik. Kada izgradite jednu od tih građevina jednostavno ju po uzoru na Terra Mysticu uzmete sa svoje pločice specijalizacije i položite na mapu. Na mjestu na pločici specijalizacije s koje ste maknuli tu zgradu se sada otkrio dodatni benefit koji možete koristiti pri aktivaciji te akcije.

Unaprjeđenja na vašim pločicama specijalizacije predstavljaju male drvene kockice u vašoj boji. Kada pomoću akcije unaprjeđenja se unaprijedite u željenom segmentu, jednostavno uzmete kockicu s jedne od gornjih pozicija s koje želite osloboditi neki od benefita koji se nalaze ispod, i postavite ju na mjesto na donjoj strani pločice na željeno slobodno mjesto, čime ćete pokriti određeni dio cijene. Time ste si zapravo napravili dvije korisne stvari. Na gornjoj strani pločice ste si otkrili dodatni benefit pri korištenju gornje akcije, a na donjoj strani pločice pokrili, te tako pojeftinili korištenje neke od donjih akcija.

Što se tiče unaprjeđivanja novačenja. Pri svakom novom napretku u ovom segmentu, uzimate pripadajuću valjkastu oznaku tog područja i postavljate na pločicu svoje frakcije na jedno od slobodnih mjesta s instantnim benefitima. Ima ukupno 4 napretka novačenja, po jedno na svakoj akcijskoj poziciji. Mjesta koja oslobodite na ovaj način mogu vam dati pogodnosti i na potezima od vaših protivnika (igrača koji sjede lijevo i desno od vas za stolom). Npr. unaprijedili ste se u novačenju na području akcijske pozicije izgradnje zgrada. Odsad pa nadalje kada netko od vaših protivnika pozicioniranih lijevo i desno od vas aktiviraju i izvedu ovu akciju na svojem potezu, i vi ćete dobiti određeni benefit.

Bitno je znati da nije moguće odabrati jednu poziciju akcija dva kruga za redom. Tome služi oznaka za odabiranje pozicija, kojom označavate koju poziciju akcija koristite za tu rundu. Iznimka je Rusviet Union frakcija, kojima njihova specifična nacionalna moć to omogućava.

#137

Drugi dio igre se odigrava na prekrasnoj 624mm x 818mm igraćoj mapi. Postoji čak i veća 818mm x 936mm verzija, no za naš stol s obzirom na maksimalan broj igrača koliko nas je igralo, je to ipak bilo previše.

Na mapi se odrađuju akcije proizvodnje resursi i pomicanja jedinica. Svaki od heksova teritorija (osim vodenih i heksa tvornica u sredini mape) može proizvesti jednu od četiri različite vrste resursa koji se mogu naći u igri – hrana/žito, drvo, metal i nafta.

Radnici proizvode resurse i koliko radnika se nalazi na pojedinom heksu, toliko određenih resursi skupljate u toj rundi. Valja znati da pri proizvodnji resurse ne uzimate i stavljate kod sebe u neko skladište, već oznake pojedinih resursi stavljate na mapu na heksove područja na kojima ste producirali. Dakle ako vam netko ušeta sa svojim herojem ili mechovima na to nebranjeno područje, ili pobjedi u borbi vaše jedinice na tom području, svi ti resursi sada pripadaju vašem protivniku.

Tu su još i novci kao peta vrsta resursa, a koji ujedno predstavljaju i bodove na kraju igre.

Valja spomenuti da se na određenim heksovima teritorija nalaze i oznake događaja. Kada po prvi put dođete na tu lokaciju s vašim herojem pokrećete određenu radnju koja uvijek ima pozitivni ishod po vas. Jednostavno odbacite oznaku događaja s te lokacije, što znači da ste istražili što se tamo nudi, i vučete kartu događaja. Na svakoj karti događaja se nalaze tri opcije u ponudi, od kojih samo jednu možete odabrati i izvršiti. Osim ukoliko igrate s Republikom Polanijom, njihova nacionalna moć je da mogu odabrati i izvršiti dvije od tri opcije. Zavisno o trenutku i tome što mislite da je najbolje za vas, tako ćete i odabrati pojedine opcije. Uglavnom će vam davati dodatni novac, resurse, jeftinije pogodnosti za kupnju, nadograđivanje, unaprjeđivanje, izgradnju itd. Fora je što sve opcije dolaze uz kratak tematski tekst koji dočarava na koji način ste došli do određenih pogodnosti. Možda ste naletjeli na hrpu protivnikovih seljaka pa ih pošteno opelješili i tako stekli novac, možda ste uskočili lokalnoj seljanki u mrzlu rijeku i spasili je od utapanja time si povećavši popularnost u narodu, ili ste nekom starom čiči na spavanju ukrali njegov mech i pridodali si ga u svoju armiju.

Tu je još i heks s prikazom tvornica u samom centru mape. Kada heroj od nekog od igrača po prvi put dođe na ovu lokaciju, taj igrač uzima velike karte specijalnih tehnologija, odabire jednu i stavlja ju pokraj svoje pločice specijalizacije. Od sljedećeg kruga pa nadalje, ta karta se može koristiti kao peta vrsta akcijskih pozicija koje je moguće odabrati na svojem potezu. Akcije na karti su dosta moćne i zaista je teško reći pri odabiru koja karta je bolje od druge, jer su sve fascinantne i jake. Karte ni u kojem slučaju nisu presudne za pobjedu, i ni u kojem slučaju nisu garant da igrač koji prvi dođe do svoje unikatne tehnologije će ujedno i pobijediti.

Sa sasvim lijeve strane mape nalazi se traka popularnosti i na nju se postavljaju na zadane pozicije pojedine frakcije oznake u obliku srca. Što ste popularniji na kraju igre, to ćete i više bodova dobiti za određeno ostvareno postignuće.

U desnom donjem dijelu mape se nalazi traka vojne snage, koja u kombinaciji s vojnim karticama određuju ishod borbi.

#146

U lijevom gornjem dijelu mape se nalazi traka postignuća sa pripadajućih 10 pozicija. Svaki put kada ispunite određeni uvjet za pojedino postignuće, stavljate oznaku u obliku zvjezdice u svojoj pripadajućoj boji na poziciju na traci čiji ste uvjet zadovoljili. Prva pozicija predstavlja unaprjeđenja, kada ste uspjeli unaprijediti svih 6 unaprjeđenja zadovoljili ste kriterij ove pozicije. Sljedeća pozicija na traci je ona za mechove, u trenutku kada izgradite svoj četvrti, to jest zadnji mech, zadovoljili ste uvjet ovog postignuća. Treća pozicija je za zgrade, kada izgradite sve četiri različite zgrade (skladište oružja, vjetrenjaču, rudnik i hram), ostvarili ste uvjet ove pozicije. Sljedeća pozicija je za novačenja, kada unovačite benefite sa sve četiri pozicije akcija, ostvarili ste uvjet ove pozicije. Peta pozicija je rezervirana za radnike, kada na mapu spustite svojeg osmog, a ujedno i zadnjeg radnika, ostvarili ste uvjet ovog postignuća. Šesta pozicija je ona za misije, u trenutku kada ste na kraju svojeg poteza uspjeli ispuniti kriterij jednog od dvije vaše skrivene misije, ostvarili ste uvjet ovog postignuća. Sedma pozicija je rezervirana za vašu prvu ratnu pobjedu, jednostavno u trenutku kada ste pobijedili u borbi kao napadač ili branjenik, ostvarili ste uvjet ovog postignuća. Osma pozicija je također rezervirana za vojnu pobjedu i funkcionira isto kao i za prethodnu. Deveta pozicija je pozicija popularnosti, uvjet ovog postignuća ste ostvarili u trenutku kada ste uspjeli dovesti oznaku vaše popularnosti na sam vrh trake, na zadnje osamnaesto mjesto. Ako vam poslije tijekom igre popularnost zbog određene akcije ili radnje padne ispod 18, ne gubite ostvareno postignuće.

I zadnje mjesto na traci postignuća je ono za vojnu snagu, čiji uvjet ste ostvarili time što ste oznaku vaše vojne snage uspjeli dovesti na zadnje šesnaesto mjesto na pripadajućoj traci. Slično kao i s primjerom uvjeta popularnosti, ako vam vojna snaga padne ispod 16, nećete izgubiti ostvareno postignuće.

U trenutku kada jedan od igrača uspije ostvariti kombinaciju 6/10 postignuća, igra automatski završava i igrač koji ima najviše novaca na kraju igre je pobjednik.

#143

I na kraju da se osvrnemo kako funkcionira sustav borbe. Kada neka od protivničkih jedinica (heroj ili mech) dođe na područje s nekom vašom jedinicom, dolazi do sukoba. Svaki igrač posjeduje već spomenutu vojnu pločicu s pomičnom okruglom trakom kojom se označava uložena borbena snaga za tu određenu borbu. Bez obzira koliko imali ukupne vojne snage na traci u donjem desnom kutu mape, možete uložiti do maksimalno sedam vojne snage po borbi. Dodatno imate opciju i odigravanja jedne vojne kartice po mechu/heroju koji sudjeluje u borbi. Vojne kartice imaju na sebi brojeve vojne snage u rasponu od 2 – 5, s time da imajte na umu da što je veći broj, to je bilo teže dobiti tu određenu karticu. Jednostavno namjestite određeni broj na pločici vojne snage koliko mislite uložiti i vojne kartice koje mislite pridodati tom broju. I jedno i drugo se odrađuje skrivećki, pa kada su svi spremni se istovremeno pokazuju rezultati i tko ima veći broj u borbi pobjeđuje. U slučaju izjednačenja u vojnoj snazi, uvijek pobjeđuje napadač. Poražene jedinice nisu uništene, već se moraju povući na svoj matični teritorij na sam početak igraće mape otkud su krenuli. Ukoliko neki od heroja ili mechova se ušeta na nebranjeno područje s protivničkim radnicima, to se ne računa kao dobivena borba jer je ipak ovdje riječ o nebranjenim civilima. Svejedno ih poput poraženih heroja i mechova potjerate na protivnikov matični teritorij. Iznimka u ovom slučaju je što za svakog protivničkog radnika kojeg potjerate na ovaj način, gubite jednu popularnost po radniku kojeg ste potjerali. Tematski ovo je nešto poput genocidnog akta protiv lokalnog stanovništva, a kao što znamo takva djela su jako nepopularna u civiliziranom svijetu.

#139 Odmjeravanje snaga preko rijeke između Saksonskog Carstva (Marko, crni) i Krimskog Khanata (ja, žuti)

I to bi bilo manje više to. Nadam se da vas nisam obeshrabrio ovako detaljnim opisom. Igra ima zaista jako puno elemenata u sebi koji super funkcioniraju kao cjelina. No budite bez brige, igra zaista nije ni na koji način tako teška kako se može činiti ovako na prvu. Već nakon prve partije ćete imati ideju točno kako igrati i krenuti od početka igre.
Igra nas je svu petoricu naprosto oduševila. Najsličniji opis igre bi bio Terra Mystica sa sustavom borbe. To mi je zapravo bila jedina zamjerka Terra Mystici u samim počecima, nedostatak direktne konfrontacije s protivnicima. Imaš svu tu divnu mehaniku i onda ti se dogodi da te protivnici okruže sa zgradama sa svih strana i blokiraju za daljnje ekspanzioniranje. Najradije bih u takvim trenucima da im mogu sve te građevine uništiti do temelja, ne ostaviti niti kamena od njih, spaliti zemlju i izorati brazdu na njihovom nekadašnjem mjestu. Možda u nekoj budućoj ekspanziji. No vratimo se mi na Scythe.

#140 Polanijska Republika (Slavica, bijela) vrši agresiju na Nordijsko Kraljevstvo (Miljenko, plavi) u prisustvu Rusvijet Unije (Jura, crveni)

Toliko smo bili oduševljeni igrom da smo odigrali bez predaha tri partije zaredom. Vjerojatno bi odigrali i više da nije po završetku treće partije već bilo jako kasno.

Prva partija nam je očekivano potrajala podosta dulje od predviđenog trajanja igre, dva i pol sata, možda i više. Nije ni čudo s obzirom da smo jako polako i oprezno birali akcijske pozicije.

Igrali smo sa sljedećim frakcijama:
Marko – Saxony Empire (Mechanical) Crni
Jura – Rusviet Union (Industrial) Crveni
Miljenko – Nordic Kingdoms (Engineering) Plavi
Slavica – Republic of Polania (Patriotic) Bijeli
Mislav – Crimean Khanate (Agricultural) Žuti

Fascinantno je bilo da umjesto da u prvoj partiji budemo najoprezniji po pitanju sukoba, mi smo se baš u prvoj od tri partije najviše poklali.

Na kraju je Jura pobijedio skupivši 76 bodova, zatim Slavica 72, ja 60, Marko 47 i Miljenko 32.

#138 Kada su face ovako ozbiljne onda se zna da je napeto

Miljenkov nizak bodovni status je bio rezultat Slavičine iznimno agresivne ekspanzionističke politike. Da li je to bilo jednostavno do takve taktike u tom trenutku, ili je pak bila riječ o osvećivanju za neke prijašnje igre (kašljuc prvu partiju Clash of Cultures), ostaje trajna misterija.

#142 Markova brutalna agresija na Miljenka i mene

Bilo kako bilo naučili smo pouku, sa Slavicom nema zafrkancije. Bila je igrač s najjačom vojnom snagom i konstantna prijetnja svima. Glavno da smo u početku svi strepili od Marka da će on biti najveći agresivac zbog svojeg nacionalnog benefita, a zapravo je Slavica bila ta koja je bila Atila “Bič Božji”.

#144 Krimeanski Khanat uzvraća udarac

Nije ni Jura bio baš netko s kime se moglo samo tako zafrkavati. Već u ranom početku igre se proširio i zauzeo neke od ključnih pozicija na mapi.

Ja sam tijekom igre nastojao voditi izolacionu politiku ne petljanja previše s osvajanjima novih teritorija, da ne dođem previše u sukob s drugima oko resursi. To se pokazalo kao dosta loša strategija jer mi je počelo manjkati određenih resursi koje nisam stizao kroz trgovinu nadoknađivat. Poslao sam bio stoga poštenu vojnu ekspediciju na drugi kraj mape, pa od druge polovice igre do samog kraja zbog promjene planova skroz zaboravio na njih. Najveće postignuće mi je bila odlučujuća pobjeda nad Markom nakon skoro cijele partije njegovih agresija na moje zemlje.

#149 Netko se malo više zaigrao 😀

Druga partija je protekla očekivano puno brže od prve, odigrali smo ju u skoro dva sata.. Ostali smo iznenađeni sami sobom kako smo već u drugoj partiji brže donosili odluke i još brže ih sprovodili u djela. Doduše s odmakom vremena što smo se više razvijali i dobivali više boljih opcija, to se i igra počela polako sve više usporavati zbog potrebnog vremena da se razmisli malo više.

Ovoga puta smo igrali sa sljedećim frakcijama:
Marko – Rusviet Union (Industrial) Crveni
Jura – Crimean Khanate (Mechanical) Žuti
Miljenko – Saxony Empire (Patriotic) Crni
Slavica – Nordic Kingdoms (Agricultural) Plavi
Mislav – Republic of Polania (Engineering) Bijeli

Partija je na kraju završila s Markovom pobjedom sa skupljenih 73 bodova, zatim Slavica sa 67, Miljenko 58, Jura 55 i ja sa 43.

Treću i zadnju partiju smo igrali sa sljedećim frakcijama:
Marko – Saxony Empire (Mechanical) Crni
Jura – Nordic Kingdoms (Industrial) Plavi
Miljenko – Rusviet Union (Agricultural) Crveni
Slavica – Crimean Khanate (Engineering) Žuti
Mislav – Republic of Polania (Patriotic) Bijeli

#150 Anna i Wojtek su se utaborili među resursima i čuvaju radnike u njihovim svakodnevnim radinostima. “Tko u moje takne toga će medvjeđa šapa sustići.”

Zbog iznimno loše odigrane zadnje partije gdje sam se miješao u poslove svih živih, ovoga puta sam odlučio odvesti izolacionu politiku do ekstrema. Kroz gotovo čitavu partiju nisam se uopće maknuo s teritorija koji su mi bili najbliži matičnom području. Samos am nakupljao resurse i koristio priliku kad god je bilo moguće da se što prije unaprijedim u svim područjima novačenja. Zatim sam se bacio na unaprjeđenje svih ostalih segmenata. Na koncu kada više nije bilo više ništa novo za unaprijediti, bacio sam se na masovnu izgradnju mechova, pa sam sramežljivo zakoračio i na prvi teritorij s druge strane rijeke. Svi ostali su dotad bili podosta ispremiješani po mapi i vodili ratove gdje su mogli i kada su mogli.

Na kraju samo zato što se nitko nije kačio sa mnom, niti ja s drugima, sam i pobijedio skupivši 81 bodova na kraju igre. Slijedila je Slavica sa 61, Jura sa 56, Miljenko 37 i Marko sa 31.

#151 Pravi razlog moje pobjede u zadnjoj partiji. Kada ti Božja ovčica upravlja mechom, jasno da komarci, mravi i muhe nemaju šanse.

Igra je u suštini čisti euro, no mogućnost međusobne konfrontacije joj daje specifični štih i prednost pred igrama gdje svatko grad i radi nešto svoje, i onda se na kraju gleda tko je uspješnije i bolje uspio u svojoj strategiji. Moguće je tako nešto i ovdje, ali s petero igrača i s vremenom sve manje prostora za daljnje ekspanzije, pitanje je vremena kada će zaiskriti među susjedima oko pojedinog teritorija koji eto baš obojici treba, ili zbog određene misije, ili jednostavno zbog užitka gledanja reakcije na licu protivnika dok mu protjerujete jedinice s određenog teritorija i prisvajate mukom zarađene resurse.

Igru bih na kraju preporučio svima, jer zaista ima toliko super i zanimljivih elemenata da je nemoguće da vam se neće svidjeti.

#154

Author: Mislav Gabriel Mikša Golub

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)