Murina iz 2021. godine je bila zasad posljednja velika uzdanica da se i u našoj kinematografiji umije snimiti nešto veliko i vrijedno svjetskog glasa i zapažanja. Iako je imala formulu i sve elemente za izvrsnost, potpala je pod klasičnom manom od koje boluje većina današnjih filmova. Pa otkrijmo gdje je i što pošlo po zlu.
Film je to nastao u velikoj koprodukciji više filmskih kuća uključujući i Hrvatsku Radioteleviziju, ali i Radioteleviziju Slovenije. Redateljici Antoneli Alamat Kusijanović je ovo prvi redateljski prvovijenac rađen na priči koju je sama napisala u suradnji s Frank Grazianom. Ni manje ni više nego sam Martin Scorsese je izvršni producent s vlastitom filmskom kućom Sikelia Productions. Glavnu ulogu tumači novopridošlica u svijetu glume mlada Gracija Filipović, koja je javnosti poznatija kao iznimno nadarena plivačica. Od poznatih imena tu su Leon Lučev u ulozi oca, Danica Ćurčić u ulozi majke, ali i jedno zvučno Hollywoodsko ime – Cliff Curtis, koji je većem gledateljstvu postao poznatiji po ulozi u Megalodonu, a koji u Murini glumi obiteljskog prijatelja iz inozemstva. Zasad sve dobre naznake.
Radnja
Radnja se otvara podvodnim ribolovom oca Ante i kćeri Julije, s kojeg se uspješno vraćaju uhvativši murinu. S majkom Nelom žive na izoliranom neimenovanom dalmatinskom otoku. Otac Ante je kruti i iznimno dominantni patrijarhalni čovjek koji vodi glavnu riječ u obitelji. Nela je pak prelijepa ali iznimno podložna i krotka supruga koja nastoji udovoljiti svim suprugovim potrebama. Kao rezultat njih oboje, kćer Julija je tiha ali buntovna sedamnaestogodišnja djevojka koja vrijeme uglavnom krati plivajući u moru.
Vrativši se iz ribolova kreću velike pripreme za veliki nadolazeći posjet starog prijatelja i bivšeg Antinog poslodavca – iznimno imućnog Javiera. Ante je isplanirao predstaviti mu sve blagodati rajskog otočnog života kako bi ga nagovorio da kupi njegovu zemlju u svrhu odmora i izgradnje turističkog resorta.
****SPOJLER UPOZORENJE**********SPOJLER UPOZORENJE**********SPOJLER UPOZORENJE****
Početno umjetno prijateljsko i vedro okruženje brzo biva narušeno obiteljskim tenzijama između autoritativnog oca i prkosne kćeri, a ispod tepiha su i stare Antine zamjerke spram Javiera. Naime Javier i Nela su nekad davno bili u romantičnoj vezi, te se stari plamen brzo rasplamsava ravno pred Antinim nosom. Zapazivši to Julija dodatno rasplamsava vatru potičući staru ljubav, u nadi da majka napusti oca i svi zajedno odu s Javierom. Istodobno i sama tinejdžerka gaji određene romantične osjećaje spram starijeg muškarca. Sa suprotne strane oca iskonski mrzi, do te mjere da čak ima i snove gdje ga ubija podvodnom puškom tijekom jednog od njihovih zarona.
Kako vrijeme odmiče i Ante ne uspijeva nagovoriti Javiera na kupovinu zemljišta te tenzije sve više rastu. Sve kulminira Julijinim prkosom o odlasku od kuće s Javierom na koledž, što Javier otvoreno i potiče kod mlade djevojke. Kao rezultat kada su nasamo Ante nasilno zatvara Juliju u ostavu te se pridružuje ostatku svečane ceremonije koja obilježava neki kršćanski običaj. Očajna zatočena Julija pronalazi otvor u podu koji vodi do podvodne pećine, gdje jedva preživjevši duboki zaron na koncu ipak uspijeva pronaći prolaz na otvoreno more. Doplivavši do plaže uz koju se održava i večernja post ceremonijalna zabava, otvoreno se sukobljava s ocem otvoreno raskrinkavši njegove planove pred Javierom i javno ga osramotivši. U sukob se uvlači i Javier koji nastoji smiriti tenzije, no bude žrtvom Antinog verbalnog i fizičkog ispada koji više ne skriva svoje frustracije zbog prijateljevog flerta sa suprugom. Usprkos molbama da ju povede Javier na koncu odbija Juliju i ostavlja s roditeljima napustivši otok u jutarnjim satima. Otac i kćer se spremaju za još jedan uobičajeni podvodni ribolov kao da se ništa nije izdogađalo. Tijekom zarona Julija usmjerava podvodnu pušku u očevom smjeru no u posljednjoj sekundi se odlučuje namjerno promašiti. Oboje izranjaju razmijenivši poglede nakon čega Julija kreće intenzivno plivati što dalje.
****SPOJLER UPOZORENJE**********SPOJLER UPOZORENJE**********SPOJLER UPOZORENJE****
Dojmovi
Već na samom početku očita je glavna tema i problematika kojom će se film baviti – sukobom mlade osobe sa zatucanom patrijarhalnom sredinom predstavljenom surovim autoritativnim ocem. I dok je takva problematika bila stvarna sa svom svojom surovošću, smjestiti takvo ozračje u modernom dobu bilo to čak i na izoliranom udaljenom otoku ostavlja neuvjerljiv i komičan dojam. Moguće da u nekim manjim i zabačenijim sredinama se i dalje gaje običaji da je muškarac glava kuće, ali ne vjerujem da je to u toliko drastičnom obliku kao što je onaj koji gledamo u filmu. Djevojka očito ne podnosi oca i ima razloge za to. Pa ipak umjesto poziva “Hrabrog telefona” i alarmiranju institucija, jedino rješenje koje joj pada na pamet i koje ju progoni je umorstvo oca. Zašto zaboga? Doduše glavnu junakinju nikad nemamo priliku vidjeti u doticaju s mobitelom, usprkos tome što je očito da je riječ o modernom dobu jer vidimo oca Antu i Javiera da ih koriste. No čak i da nekim nevjerojatnim slučajem ne posjeduje mobitel, mogla je kriomice kad je već toliko buntovna poziv uputiti preko očevog.
Zar nije i bijeg od kuće puno bolje rješenje od umorstva? Tinejdžeri stalno bježe od svojih domova i bez valjanih razloga, a s obzirom na susrete s drugim turistima koji posjeduju brodove i jedrilice teško da nije imala priliku. Da je radnja smještena prije 50 – 80 i više godina, sve bi bilo puno smislenije, ali tada ne bismo imali preuveličanu problematiku današnjice. U današnje vrijeme socijalne službe generalno djeluju već i na najmanje sumnje zanemarivanja ili zlostavljanja djece. Zar Julija nikad nije bila kod doktora, ili u mogućnosti se u školi požaliti na situaciju doma? Nadalje primjetan je izostanak bilo kakvih prijatelja i društva s kojima bi mogla raspravljati o stvarima koje ju muče. Zar je na otoku ona jedino dijete? Prema radnji ispada da se u modernom dobu njezin cijeli život svodi na ribolov s ocem i kućne poslove s majkom. Sve skupa djeluje potpuno nepromišljeno i nerealno, da očito sposobna djevojka nezadovoljna teškim životom, nikad do pojave Javiera nije imala priliku preuzeti uzde života u vlastite ruke.
Glumci Leon Lučev, Danica Ćurčić i Cliff Curtis su odradili fenomenalan posao što se tiče glume. Pa čak i Gracija Filipović je pokazala vrsno umijeće za prvu ulogu. Međutim glumci su zarobljeni u ograničenim ulogama koje su im namijenjene. Otac je surovi autoritativni diktator, i to je sve što je u filmu. U čitavom filmu nema niti trunke naznaka bilo kakve ljudskosti u njemu niti pokušaja definiranja zašto je takav kakav je. Majka je pak krotka, priprosta i pokorna žena, i to je sve što predstavlja njezin lik. Granice do kojih biva dovedena trpjeti suprugove provale bijesa nadilaze sva razumna i realna očekivanja. Čak i kad dolazi u pitanje dobrobiti vlastitog dijeteta. Julija je prkosna, inatljiva i nezadovoljna tinejdžerka, i ne vidimo praktički njezinu nikakvu drugu stranu. Jedini nešto kompleksniji lik je onaj Javiera, koji se na početku čini simpatičnim princem na bijelom konju, a ispada da je prepun praznih riječi i obećanja. Uostalom kako se kasnije pokazuje ogrezao je istim nefunkcionalnim odnosima s vlastitom obitelji.
Ono što bih svakako pohvalno istaknuo su kadroviranja domaće prekrasne prirode i rad kamere, pogotovo onih koje se tiču podvodnih scena.
Film je imao premijeru 10. srpnja 2021. na filmskom festivalu u Cannesu, gdje je osvojio nagradu Caméra d’Or za najbolji prvi dugometražni prikazani film u jednoj od selekcija. Realisti bi rekli da bilo koji film, koliko god bio loš, će osvojiti barem neku nagradu ako se dotakne neke od socijalnih pitanja. Nikad ne bih išao toliko daleko i rekao da je film loš, dapače u odnosu na prosječnu hrvatsku kinematografiju rekao bih da je vrijedan Oscara, samo je onda pitanje kakvi su bili drugi konkurentni filmovi te godine u Cannesu. Najveća mana filma jest što je talac ideje, dobre i plemenite ideje koja je u ovom slučaju loše osmišljena i razrađena. Što je velika šteta, jer je sav potencijal bio praktički na pladnju. Samo da se u kreativnom timu našla kvalitetna redateljska desna ruka, koja je mogla ponuditi i nešto drugačije ideje i njihove izvedbe.