Epizoda #56: Pomrčina – Druga zora galaksije

Kako bolje privesti godinu kraju nego uz epsku 4x igretinu istraživanja, širenja, iskorištavanja i uništavanja svega i svakoga tko vam se nađe na putu. Dvije najpoznatije i najpopularnije igre iz ovog žanra su Twilight Imperium i Eclipse. Kako smo zadnju četvrtu inačicu Twilight Imperiuma već obradili u epizodi #36, to može značiti samo jedno. Pred sam kraj 2021. godine zaigrali smo napokon novu moderniziranu inačicu Eclipsa, sada izdanu pod punim nazivom Eclipse: Second Dawn for the Galaxy. Riječ je o relativno svježem izdanju izašlom 2020. godine uz veliku pompu kako će ispraviti sve, uglavnom manje, nedostatke prijašnje verzije. Jesu li ta očekivanja dostojna puno veće cijene? Kako nova inačica Eclipsa komparira u odnosu na zadnju inačicu Twilight Imperiuma? Te na koncu koja od dvije je superiornija 4x igra? To i još više toga ćemo nastojati odgovoriti u ovoj epizodi. No prije toga, kao i uvijek, krenimo od početka.

Povijest

Prva edicija igre je izašla pod jednostavnim nazivom Eclipse, sada već davno minule 2011. godine. Kako je prije toga za epsku svemirsku 4x igru postojao samo jedan izbor – Twilight Imperium: Third Edition, Eclipse su svi najavljivali kao novog kralja 4x žanra i ubojicom prethodnog. Samo što to nikad nije postao, umjesto toga dobili smo dva tabora gdje je svatko više hvalio svojeg favorita. Uz određene fizičke sličnosti, dvije igre se zapravo uvelike razlikuju u mehanikama i načinu kako se igraju. U svojoj srži Eclipse je djelovao poput čiste euro igre s nalijepljenim sustavom borbi. Daleko od toga da je to loša stvar, jednostavno mehanički zahtijeva puno više promišljanja na koji način i kako krenuti s izgradnjom galaktičkog carstva. U Twilight Imperiumu bi stvari krenule puno brže i dinamičnije, i također bi bilo puno lakše sagledati u kojem smjeru želite ići. Jedan od razloga je što u Eclipsu imate puno veći raspon različitih tehnologija koje možete razviti, a kao ekstra dodatak imate četiri različite vrste brodovlja koje možete unikatno konfigurirati prema svojim preferencama. Koliko god to primamljivo zvuči, imajte na umu da zahtijeva i popriličnu razinu pametnog promišljanja i planiranja. Nitko ne želi konstruirati flotu sastavljenu od beskorisnih tehnologija koje nemaju pravu konstrukcijsku namjenu, zar ne? Zar ne??? Sigurno će vas onda iznenaditi, da ne kažem šokirati, podatak kako usprkos tome partija Eclipsa traje upola manje u odnosu na onu Twilight Imperiuma. Razlika je što se vrijeme u Twilight Imperiumu više rasipa na međusobnu interakciju između igrača, njihove dogovore i sporazume. I mada Eclipse također ima svoju pristojnu dozu diplomacije, nije niti izbliza toliko detaljno dorađen. Dakle svaka igra je imala određene prednosti i mane jedna u odnosu na drugu.

Neke od većih zamjerki prve edicije je bio određeni nebalans nekih tehnologija u ovisnosti kako bi ih se izvuklo. Nadalje na igraće pločice se postavljalo podosta različitih kockica koje su se lako izmiješale i pri blagim udarcima o stol, te igra vizualno nije baš izgledala previše privlačno.

U proteklih nekoliko godina izašla je nekolicina ekspanzija dodavši nove i zanimljive novitete, jedna čak povećavši maksimalni broj igrača na 9.

Onda se netko dosjetio zašto ne bi kopirali sve ono što je bilo odlično, izmijenili i doradili neke sitnice koje su štekale, i sve skupa izdali u puno ljepšem i reprezentativnijem ruhu. I tako smo dobili novu ediciju.

Premisa

Nakon nemilosrdnog Terran rata (30.027 – 33.364) veliki napori su uloženi od strana svih glavnih svemirskih rasa kako bi se spriječio sličan užasan sukob. Oformljeno je Galaktičko vijeće u svrhu održavanja dragocjenog mira, i kako bi se suzbile moguće eskalacije. Usprkos tome dugogodišnje zavade teško umiru, te su tenzije i nemiri ponovno porasli među sedam većinskih rasa, kao i u samom Vijeću. Stara savezništva se razaraju i nove brzinske diplomacije se potajno sklapaju. Konfrontacija između super sila se čini neizbježnom, slijedi velika pomrčina galaksije.

Komponente

Prvo što ćete primijetiti kod nove inačice u odnosu na prethodnu, jest koliko je truda uloženo u sam dizajn i nove ilustracije. Sve rase s pripadajućim igraćim pločama izgledaju potpuno prepoznatljivo, a opet s tolikim mnoštvom svakojakih sitnih detalja i ljepšim tonovima boja. Proizvodnja resursa i prikaz dostupnih populacija su sada izdvojeni i nalaze se na kontrolnoj ploči, što je zapravo poklopac posudice u kojoj držite početni svemirski sistem, te pripadajuće letjelice i oznake pojedine frakcije/rase. Također kockice populacija sada držite u posebnim utorima koji ih drže fiksno na mjestu. Nema više opasnosti od slučajnog drmanja stola. Nevjerojatno korisno i pametno dizajnirano. Prilikom postavljanja igre jednostavno svatko dobiva svoju posudicu frakcije/rase sa svim pripadajućim stvarima uredno posloženim unutar njih, i voila igra je servirana.

Ovdje ćete pratiti koliko resursa proizvodite iz kruga u krug. U igri postoje tri različite vrste resursa:

  • materijal koji ćete koristiti za izgradnju svemirskih brodova i raznih drugih zdanja
  • znanost koja će vam biti potrebna za razvijanje novih tehnologija
  • novac koji će vam biti potreban za kontroliranje raznih sustava i za korištenje akcija

Na početku krugova proizvodit ćete navedene resurse ovisno o navedenoj brojci koja je zadnje otkrivena na njihovim pripadajućim pozicijama populacija. Sve ćete lagano bilježiti s kazaljkama koje će se prikvačiti na brojčanik na samom rubu posudica/igraćih ploča. U ovisnosti o navedenoj vrijednosti moći ćete i mijenjati određene resurse za neke druge.

#740

Drugi dio bitnih informacija nalazit će se odvojeno na posebnim pločama frakcija/rasa, a na koje ćete postavljati svoje razvijene tehnologije, ambasadore, sheme letjelica, dostupne diskove utjecaja. Diskove utjecaja uzimate s prve slobodne pozicije kada želite ovladati nekim sustavom, a također vam služe i kao akcije koje uzimate i polažete na onu koju izvršavate. Svaka igraća ploča je dvostrana, s jedne strane se nalaze unikatne vanzemaljske rase, a s druge strane su generične ljudske frakcije. Za prvih par partija savjetujemo da zaigrate s ljudskim frakcijama, dok se ne uhodate u igru. Poslije kada ovladate pravilima svakako igrajte s unikatnim vanzemaljskim rasama, jer će ponuditi jednu sasvim novu dimenziju igri.

Galaksiju predstavljaju heksovi pločica koji se postavljaju prema određenim pravilima u odnosu kako ćete otkrivati nove sektore. U središtu poznatog svemira nalazit će se vrijedni planeti čuvani pod budnim okom od strane “Obrambenog sustava galaktičkog centra”, a što u igri predstavlja minijatura koja uvelike podsjeća na nedovršenu “Zvijezdu smrti” iz Ratova Zvijezda. Oko ovog sustava se postavljaju pločice unutarnjih sektora s oznakama I, zatim srednjeg sektora oznake II, te najudaljeniji će biti oni vanjskog sektora s oznakama III.

Uobičajeni sektor će predstavljati svemir s jednim ili više planeta, a sami rubovi heksova će na određenim stranama imati crvotočine. Određeni drugi sektori će sadržavati drevne i čuvare, stare i neutralne civilizacije koje ćete moći pokoriti, i u većini slučajeva dobiti razne moćne benefite. Svaki sektor je također numeriran, što ima utjecaja kod redoslijeda razrješavanja sukoba između suprotstavljenih strana.

Ono što će mnoge oduševiti jest što igra dolazi s mnoštvom raznoraznih plastičnih minijatura, uključujući i unikatnih za svaku zasebnu rasu.

Tehnologije i dijelove različitih nadogradnji vaših svemirskih brodova će predstavljati raznorazne pločice koje ćete postavljati na za to predviđena mjesta na igraćim pločama frakcije/rase.

Priprema

Za pripremu igre sve pločice tehnologija stavljate u zasebnu neprozirnu vrećicu od tkanine, te zavisno o broju igrača izvlačite ih određeni broj i razmještavate na trakama dostupnih tehnologija. Postoje četiri različite vrste tehnologija – vojne, grid, nano, i unikatne, te ih po izvlačenju postavljate u njihove pripadajuće redove na ploči tehnologija.

Sve pločice reputacije stavljate u njihovu zasebnu neprozirnu vrećicu od tkanine.

Promiješate pločice otkrića i ostavite ih s licem prema dolje uz ploču tehnologija. Izaberite jednu shemu broda za svaku vrstu neutralne letjelice, ona će vam u sukobu s njima govoriti kako se ponašaju u borbama. Sve sheme za vaše brodovlje porazmjestite na pripadajuća mjesta na za to predviđenoj ploči unaprjeđenja.

Kod kreiranja svemira postavite sektor Galaktičkog centra u samu sredinu stola zajedno s minijaturom “Obrambenog sustava galaktičkog centra”, te pločicom otkrića postavljenom licem prema dolje. Zavisno o broju igrača igrat će samo određen broj vanjskog sektora heksova, zatim se sve grupe heksova zasebno promiješaju (I, II i III).

Počevši desno od prvog igrača svi odaberu jednu frakciju/rasu s kojom će igrati, te uzmu sve pripadajuće komponente. Svoje početne sektore stavljate ispred sebe i usmjerite s okrenutom strelicom prema središnjem sektoru, a od kojeg mora biti udaljen jedan neistražen sektor. Zavisno o broju igrača na pojedine početne heksove se postavljaju i neutralni drevni čuvari, zajedno s pločicom otkrića položenom licem prema dolje.

Na svoj matični sektor postavljate prvi disk utjecaja označavajući time da je pod vašom kontrolom. Postavljate početnu populaciju na raspoložive planete, uzimate navedeni broj ambasadora, brodova za kolonizaciju i jednog presretača kojeg postavljate u svoj sektor. Za kraj producirate početne resurse.

Pravila

Igra se odigrava u 8 krugova, nakon čega se pristupa finalnom bodovanju. Krug traje dok god svi igrači ne odluče propustiti svoje poteze.

Krug se sastoji od:

Akcijske faze – u kojoj svaki igrač ukrug poduzima jednu od dostupnih akcija, sve dok svi ne propuste svoj potez.

Za poduzimanje akcije jednostavno uzmete prvi najljeviji disk s trake utjecaja, i postavite ga na jednu od dostupnih pozicija s prikazanim akcijama. Ako ste već poduzeli odabranu akciju na jednom od svojih prethodnih poteza, jednostavno postavljate diskove jedan na drugoga. Prvi igrač koji propusti svoj potez dobiva 2 resursa novca. Igrači koji propuste svoj potez također uzmu pločicu reakcija. Kada bi potez opet došao na njih mogu svejedno izvoditi neke od tri navedene reakcija s ove pločice, bez obzira što su u jednom od prethodnih poteza propustili regularnu akciju. Reakcije koje možete izvoditi su identične regularnim akcijama, samo puno slabijeg utjecaja. Moguće reakcije su nadogradnja, gradnja i pomicanje.

U bilo kojem trenutku na svojem potezu tijekom izvođenja akcije ili reakcije, možete iskoristiti svoje raspoložive brodove za kolonizaciju kako biste naselili planete u sustavu koji kontrolirate. Sve ovako iskorištene oznake brodova preokrenete na suprotnu stranu. Kod kolonizacija valja voditi računa da uzimate kockice s populacijskih traka koje odgovaraju planetu koji kolonizirate. Osim ako ne kolonizirate planete sa sivim poljima, u kojem slučaju možete odabrati poslati populaciju s bilo koje od tri trake. Napredne planete možete kolonizirati samo kada razvijete potrebnu tehnologiju za specifičan tip planeta.

Regularne akcije su:

Istraživanje – ova akcija omogućava otkrivanje novih sektora u vašoj neposrednoj blizini. Jednostavno odaberete smjer u kojem biste istraživali, a koji mora dodirivati jedan od sektora u kojem imate jedinicu ili ga kontrolirate. Zatim povlačite pripadajući sektor ovisno o njegovoj udaljenosti od centra (unutarnji, srednji ili vanjski sektor). Potom imate opciju da ga otkrijete i položite na stol, ili da ga odbacite na vrh kupa odbačenih sektora i to s otkrivenom stranom, tako da i ostali igrači mogu vidjeti što ste pronašli. Kod polaganja novootkrivenih sektora morate voditi računa da se polovica crvotočine s polazišnog sektora poklapa s onim otkrivenog. Osim ako novi sektor nije okupiran od strane neutralne frakcije drevnih ili čuvara, možete uzeti pločicu otkrića s novog sektora. Imate opciju zadržati ova otkrića za određene bodove na kraju igre, ili ih možete iskoristiti da vam odmah daju određeni moćni benefit (unikatnu tehnologiju, resurse, planove letjelica itd). Na kraju možete preuzeti kontrolu nad praznim sustavom tako što uzmete prvi slobodni disk utjecaja s pripadajuće trake i položite na sustav, označavajući time da je pod vašom kontrolom.

Dolaskom u doticaj s drugim igračima tako da im se okupirani sektori dodiruju tvoreći cjelokupnu crvotočinu, moguće je uspostaviti diplomatske odnose. Ako se obadva igrača slože s prijedlogom mogu izmijeniti ambasadore tako da svaki svojeg položi na suparnikovu ploču frakcije/rase. Kao benefit svaki igrač odabire jednu kockicu populacije koju šalje s tri dostupne trake, te također svaki strani ambasador koji se nalazi kod vas na kraju igre vrijedi jedan bod. Ne možete imati više od jednog ambasadora po igraču, a tu će utjecati i raspoloživa mjesta na vašoj ploči frakcije/rase. U slučaju da jedan igrač prekrši uspostavljene diplomatske odnose napadom na drugoga, za kaznu dobiva sramotnu pločicu “izdajnika”, koja vrijedi -2 boda za igrača koji ju posjeduje na kraju igre. Ova sramotna pločica dakle putuje do kraja igre od igrača do igrača, svaki put kad netko napadne nekoga s kime je imao uspostavljene diplomatske odnose.

Razvoj – ova akcija omogućava otkrivanje novih noviteta s trake dostupnih tehnologija. Jednostavno platite potreban broj tehnoloških resursi, uzmete željenu tehnologiju i položite ju na svoju igraću ploču frakcije/rase u pripadajući red na prvo slobodno mjesto. Ako su sva mjesta u tom redu već popunjena, tada više ne možete razvijati takvu vrstu tehnologija. Također ne možete razvijati tehnologiju koju već poznajete. Siguran sam da želite blokirati neke iznimno dobre stvarčice svojim protivnicima, ali jednostavno to ne možete napraviti. Tehnologije potpadaju pod četiri grupacije (vojne, grid, nano i unikatne), te svaka ima svoj pripadajući red u koje ih polažete, osim unikatnih njih možete postavljati pod sve ostale. Neke od njih će vam omogućiti bolju nadogradnju vaših letjelica jačim i preciznijim oružjem, boljim štitovima i sustavima obrane, većim dosegom itd. Brojne druge će imati utjecaja na vašu ekonomiju, izgradnju svemirskih stanica i monolita, boljim korištenjem određenih akcija, te generalno efikasnijim upravljanjem vašim carstvom, federacijom ili što već u vašoj mašti predstavlja vašu frakciju. Igra vas na neki način forsira na određenu specijalizaciju u određenoj vrsti tehnologije, jer za svaku novu tehnologiju određenog tipa koju razvijate, dobivate popust od svih prethodno razvijenih tehnologija tog tipa. No ima određeni maksimum s popustom koji ne možete prijeći. Također na kraju igre nakon određenog broja razvijenih tehnologija nekog tipa, dobivate i određeni broj bodova na kraju igre. Što ste više razvili tehnologija nekog tipa, to ćete dobiti više bodova.

Nadogradnja – ova akcija omogućava modifikaciju shematskih planova četiri različite letjelice – presretača, krstarice, drednota i svemirske baze. Ovisno o broju prikazanom na akciji, uzmete navedeni broj pločica dijelova, te ih postavite na ilustrirana polja letjelica slijedeći određena bazična pravila. Isto tako ih možete s vremenom ukloniti i zamijeniti još boljima. No imajte na umu da morate imati razvijenu tehnologiju za postavljanje određenih dijelova, shematika letjelice ne može ostati bez pogona osim ako se ne radi o svemirskim bazama, te ne možete postaviti dijelove koji troše više energije od razine koje vaš brod proizvodi. Svaka letjelica se bazično sastoji od određenog pogona (osim svemirskih baza), izvora energije i vrsta naoružanja. Boljim tehnologijama dolazit ćete do planova za nadogradnje jačih inačica, te tako malo pomalo svatko na svoj način kreirati svoje unikatno brodovlje. Od ostalih dijelova tu su štitovi koji će vaše letjelice činiti otpornijim na protivničko naoružanje, te računala koja će davati dodatnu preciznost vašem oružju.

Gradnja – ova akcija omogućava izgradnju letjelica i određenih struktura za koje se posjeduju potrebne tehnologije kao preduvjeti (orbitalne stanice i monoliti). Jednostavno platite potreban broj materijala i izgradite broj letjelica/struktura koji je naveden pod akcijom izgradnje. Možete graditi samo u sektorima koje kontrolirate, također svaki sektor može sadržavati točno jednu orbitalnu stanicu i jedan monolit. Orbitalne stanice služe za slanje ljudstva s određene populacijske trake, dok svaki izgrađeni monolit koji kontrolirate na kraju igre vrijedi tri boda.

Pomicanje – odabravši ovu akciju pomičete svoje letjelice koje u svojim shematskim planovima imaju neki oblik pogona. Ovisno o prikazanom broju navedene akcije imate mogućnost pomaknuti toliki broj letjelica, u ovisnosti o udaljenosti koju mogu doseći. Letjelice se mogu pomicati samo po sektorima čije dodirne točke tvore cjelokupnu crvotočinu, osim ako ne posjedujete specifične tehnologije koje vam omogućavaju da zaobilazite ovaj preduvjet. Prilikom prolaska kroz sektor u kojem se nalaze protivničke letjelice, svaka blokira prolaz jednoj vašoj. Međutim ako premašite protivničku brojku letjelica, sav višak se može bez problema dalje kretati.

Utjecaj – ova akcija omogućuje u ovisnosti o prikazanoj brojci, zauzimanje određenih praznih sektora gdje se nalaze vaše letjelice, tako da stavite disk utjecaja na njih, ili uklonite i vratite na traku utjecaja. Svu populaciju sa svih planeta koje kontrolirate u tom sustavu vraćate na pripadajuće trake populacije. Imati veličanstvenu imperiju koju kontrolirate željeznom šakom je lijepa stvar, ali isto tako i košta puno novca. Ako se nađete u neprilici da ne možete platiti uzdržavanje na kraju kruga, htjeli ne htjeli morat ćete na silu napuštati određene sustave. Ovom akcijom također možete osvježiti svoje iskorištene brodove za kolonizaciju.

Kao što smo već spomenuli jedanput kada propustite svoj potez i dalje sudjelujete u igri tako da na idućem potezu možete izvoditi reakcije (nadogradnja, gradnja i pomicanje), koje su zapravo oblik klasičnih triju akcija samo puno slabijih utjecaja (manji broj nadogradnji, gradnji i pomicanja koje možete izvesti). Kao i regularne akcije također morate trošiti diskove utjecaja prilikom njihovog aktiviranja.

Faza borbe – u kojoj se razrješavaju sve bitke između suprotstavljenih frakcija koje okupiraju pojedini sektor. Izvodi se redoslijedom u nekoliko koraka.

  1. Određivanje sektora borbi – do sukoba dolazi u svim sektorima na kojima se nalaze letjelice suprotstavljenih igrača. Borbe između više od dvije suprotstavljene strane odvijaju se obrnutim redoslijedom dolaska u sektor. Npr. recimo da se crveni igrač nalazi u jednom sektoru, u kojeg tijekom igre dolazi zeleni igrač, a nakon njega plavi. Kada bi došla faza borbe prvo bi se sukobili zeleni i plavi igrač, a pobjednik tog sukoba bi imao okršaj i s crvenim.
  2. Razrješavanje borbi – sukobi se izvršavaju po silaznom brojčanom redoslijedu sektora. Nakon toga se pristupa određivanju inicijative tko će prvi aktivirati svoje letjelice. Svaka letjelica ovisno o modifikacijama će imati određenu brojku inicijative. Letjelice s najvišom inicijativom se aktiviraju prve, a u slučaju izjednačenja one od branitelja. Po aktivaciji imate opciju napada ili povlačenja. Kod napada uzimate i bacate sve kocke pripadajuće boje u ovisnosti o vrsti naoružanja svih vaših letjelica s najvišom inicijativom. Potom gledate koliko ste uspjeli skupiti pogodaka koje na kockama predstavljaju zvjezdice. Sve prazne strane kocaka su očito promašaji. I određeni brojevi na kockama se mogu smatrati pogodcima ako imate dovoljno napredna računala koja vam daju određene brojčane bonuse. Isto tako štitovi protivničkih letjelica vam mogu umanjivati ove vrijednosti. Na koncu zbrojite sve pogotke i dodijelite ih protivničkim letjelicama. Svaka čiji iznos pogodaka premaši njezin brodski integritet je uništena i eliminirana iz borbe. Nakon toga se aktiviraju letjelice s idućom najvećom brojkom inicijative, i tako proces traje sve dok sve letjelice jednog igrača nisu u potpunosti eliminirane iz sektora, ili dok se jedna strana ne povuče iz sukoba. U slučaju povlačenja postavite sve letjelice koje se povlače u smjeru sektora gdje bježe. Moraju preživjeti do idućeg kruga sukoba kako bi se mogli uspješno povući. Prilikom povlačenja također morate voditi evidenciju da se možete povući jedino u sektor koji vi kontrolirate, i u kojem se ne nalaze protivničke letjelice. U rijetkim slučajevima moguće je da borba završi neriješeno ako se ni jedna ni druga strana ne mogu međusobno uništiti (jedna recimo nema naoružanja, a druga ima samo rakete s kojima mogu pucati samo u prvom krugu borbe). Takva borba završava neriješeno i napadač se mora povući.

Sve letjelice koje su preživjele sukob se automatski popravljaju na kraju borbe.

Nakon završetka sukoba igrači nasumično povlače iz neprozirne vrećice od tkanine određeni broj reputacije, do maksimalnog broja od 5. Povlači se jedna za sudjelovanje u borbi (osim u slučaju povlačenja svih letjelica), po jedna za svakog uništenog presretača, svemirsku bazu ili letjelicu neutralne drevne rase. Dvije reputacije se povlače za svaku uništenu krstaricu i letjelicu neutralne rase čuvara, a čak tri se povlače za uništenje “Obrambenog sustava galaktičkog centra” i za svaki protivnički drednot. Izvlačenje reputacija se izvršava po redoslijedu ulazaka u sektor gdje se odvio sukob. Oznake reputacija su vrijednosti od 1 do 4 boda, s time da su viši brojevi rjeđi. Od svih izvučenih svaki igrač odabire jedan i postavlja s pokrivenom stranom na jednu od slobodnih pozicija na vlastitoj ploči frakcije/rase. Sveukupno je pet slobodnih pozicija i dijele se s ambasadorima suprotstavljenih strana s kojima imate uspostavljene diplomatske odnose. Prilikom postavljanja ako su sve pozicije zauzete možete odbaciti reputaciju niže vrijednosti kako biste postavili vrjedniju.

Poslije borbi slijedi najmračniji dio sukoba – uništavanje protivničke populacije na planetima, ili kako je to Miljenko nazvao – genocid. Svaka vaša preostala letjelica u orbiti ima mogućnost bombardirati planet. Za to se bacaju kocke slijedeći ista pravila kao i u borbama, s time da svaka letjelica ima pravo jednog napada. Svaki pogodak uništava jednu kockicu populacije na planeti ili orbitalnoj stanici. Sama zdanja monolita i orbitalnih stanica ne uništavate, ali ih imate mogućnost preuzeti. Ako posjedujete tehnologiju neutronskih bombi, tada po uništavanju svih protivničkih letjelica automatski uništavate i svu populaciju sa svih planeta i stanica u sektoru. Sva eliminirana populacija odlazi na pripadajuće trake, samo što se ovoga puta smještaju u polja označena grobljem. Tek u zadnjoj fazi čišćenja se raspoređuju na pripadajuće trake populacije.

Na kraju svega ako sektor ne sadržava više nijednu protivničku populaciju, možete ga i zauzeti zamijenivši protivnički disk kontrole svojim.

Faza održavanja – u ovoj fazi morate podmiriti sva novčana davanja za održavanje svoje imperije. Gledate koliko novca generirate u odnosu na trošak uzdržavanja (iznos pozicije zadnjeg praznog polja gdje držite diskove na traci utjecaja). Razliku si pridodajete ili dodatno plaćate iz zaliha, ovisno o tome idete li u plus ili minus prilikom produciranja i plaćanja. U slučaju da nemate dovoljnu količinu generiranog novca, a i zalihe vam padnu na nulu kada ste i dalje dužni određene svote, tada možete resurse materijala i znanosti mijenjati za novac u određenom omjeru. Alternativno možete napuštati određene sektore kako biste vratili disk na poziciju s otisnutom manjom brojkom uzdržavanja. Imajte samo na umu da prilikom napuštanja sektora morate vratiti i svu populaciju s koloniziranih planeta na pripadajuće trake populacije. U rijetkim slučajevima da baš toliko zaglibite u dugovima da niti mijenjanjem drugih resursi za novac, niti napuštanjem sektora niste u mogućnosti vratiti puni iznos izdataka, tada je vaša civilizacija krahirala i eliminirani ste iz igre. Tako je, dobro ste shvatili. Ako ne pripazite na financije, u Eclipsu možete biti sam svoj najgori protivnik.

Na kraju faze producirate materijal i znanost.

Faza čišćenja – u ovoj fazi vraćate na svoje pripadajuće pozicije sve svoje diskove utjecaja koje ste koristili za akcije. Također ovisno o broju igrača povlačite nasumično nove tehnologije, te ih raspoređujete na pripadajuća mjesta na tehnološkoj ploči. Sve kockice populacije iz groblja razmještavate u pripadajuće trake populacije, osvježite sve brodove za kolonizaciju, te na kraju pomaknete oznaku kruga na iduću poziciju.

Kraj igre

Na kraju 8 kruga kreće zbrajanje bodova i određivanje pobjednika. Zbroji se sva reputacija koju ste prikupili u borbama, ambasadori drugih igrača s kojima ste do kraja igre ostali u dobrim odnosima, sektori koje kontrolirate, monoliti, otkrića, stupanj tehnološkog razvitka pojedine vrste tehnologija, te na koncu igrač kod kojeg je zadnje ostala pločica izdajnika si oduzima 2 boda. Ako se igra s unikatnim rasama neke imaju svoje specifičnosti što još boduju. Kada se sve zbroji i oduzme igrač s najviše bodova je okrunjen slavnom titulom pobjednika, te svim lovorikama koje idu uz to. U slučaju izjednačenja igrač s najviše preostalih resursi je pobjednik.

Finalne misli

Eclipse: Second Dawn for The Galaxy je definitivno jedna od najboljih igara koje smo zaigrali u zadnje vrijeme. Usprkos kompleksnosti i bogatstvu izbora u odabiru tehnologija i shematskih planova za letjelice, jedanput kada se igrači nakon 2-3 partije više uhodaju u sve sitnice i pojedinosti, igra baš pitko teče. Eventualno kod sukoba bi se moglo očekivati nešto zastoja, pogotovo kasnije kada se krstarice i drednoti ojačaju puno boljim integritetom trupa. Tu vidimo mogućnost da se značajno ubrzaju stvari tako da se određeni sukobi u udaljenim sektorima istodobno razrješavaju. Iznimno nas se dojmila mehanika upravljanja sektorima, a za što koristite diskove s trake utjecaja, a koji vam ujedno služe i kao akcije. I sad što se više proširite po svemiru, to ćete imati manje akcija na raspolaganju, jer na kraju kruga će trebati platiti veću novčanu cifru u ovisnosti o broju iskorištenih diskova. Što će navoditi iskusne igrače na pažljivo planiranje koje sektore je vrijedno imati pod svojom kontrolom, te što efikasnije provoditi odabrane akcije. Dakle nema bezglavog osvajanja svega što vam se nađe na putu. Mislim možete pokušati i vidjeti gdje će vas to odvesti.

Druga stvar koja nas je naprosto oduševila je bogatstvo odabira tehnologija, te shodno tome i načina igre vaše frakcije/rase. A kako u svakoj partiji tehnologije nasumično ulaze u igru iz kruga u krug, svaka partija će biti potpuno unikatna po tom pitanju. Možda ste si već unaprijed zadali kojim smjerom želite krenuti s igrom, međutim ako vam neće izlaziti tehnologije pogodne za to, morat ćete se brzo prilagoditi ili prijevremeno izvjesiti bijelu zastavu.

Treća stvar je usko povezana s tehnologijama, budući da ih zahvaljujući njima dobivamo, a radi se o shematskim planovima za sastavljanje planova vaših letjelica. Kako će igrači razvijati u većini slučajeva potpuno različite tehnologije, tako će im i pristup shematskim planovima biti potpuno različit. Netko će tako možda graditi ekstra brze i lako manevrirajuće letjelice, netko drugi spore ali jakim oklopom ojačane grdosije, netko treći slabo ojačane ali iznimno snažno oboružane raznim naoružanjem, netko četvrti će pak imati toliko napredan sustav za odbijanje napada da ih protivnici neće uspijevati niti pogoditi, itd. Razina mogućnosti je neograničena i ovisi o situaciji u datom trenutku i vašom najluđom maštom.

Razlike u pravilima između prve i druge edicije su zaista minorne i uglavnom se tiču nekolicine sitnica, npr. smanjivanje broja krugova s 9 na 8, prvi igrač koji propusti potez dobiva dva novca, orbitalne stanice koštaju jedan manje materijal itd. No ono u čemu je odmah vidljiva enormna razlika je nevjerojatno poboljšanje u vizualnom segmentu, pogotovo po pitanju prelijepih novih ilustracija. O novom odličnom dizajnu kontrolne ploče gdje pratite resurse i gdje se nalaze trake populacija da i ne pričamo. U prijašnjoj ediciji kontrolna ploča i ploča frakcije/rase su bile stopljene u jedno, što samo po sebi nije bio nikakav nedostatak. Međutim problem je bio što se mnoštvo kockica populacija samo postavljalo na ravnoj površini, što je bila prava noćna mora kad god bi se igraća ploča i mrvicu pomaknula. Dizajneri su poslušali žalopojke pa je to ispravljeno u drugoj ediciji tako što se kockice postavljaju u utore.

Valja li uopće govoriti da je igra apsolutna preporuka za sve fanove ovakvih vrsta igara.

Eclipse: Second Dawn for The Galaxy vs. Twilight Imperium: Fourth Edition

OK svi smo znali što slijedi. Kako smo sada i službeno zaigrali obadvije 4x mega uspješnice, pa da i mi proanaliziramo i damo svoj sud koja od dvije igre je superiornija. Kako bismo to postigli podijelit ćemo ocjenjivanje u nekoliko kategorija, a u kojima ćemo ili jednoj ili drugoj igri dati prednost. Imajte na umu da su ovo čisto osobna i subjektivna mišljenja te ih nemojte previše uzimati k srcu.

Izgled i dizajn

Počnimo od laganih stvari. Najnovije inačice obje igre su zaista melem za oči te ja zaista teško usporediti koja je ljepša. Da uspoređujemo prethodne inačice tu bi definitivno Twilight Imperium odnio pobjedu, no izdavač Lautapelit.fi se zaista potrudio podići vizuale novog Eclipsa na jednu sasvim novu razinu. Po jedan bod za svaku igru.

Tema

Iako i Eclipse ima određenu priču koja predstavlja zbivanja iz igre, nije ni izbliza detaljna i bogata poput one iz Twilight Imperiuma. Jedan od razloga tome je što je Twilight Imperium puno dulje na tržištu (od 1997. godine), pa je i priča kroz tako dugačak period uspjela proći kroz razne evolucije i promjene. Također radnja Eclipsa djeluje previše generično, pa se u niti jednom trenutku nismo uspjeli povezati da to što radimo i što se događa kroz igru ima nekih posebnih poveznica u radnji. Tako da bodovi na ovom području idu za Twilight Imperium.

Kompleksnost i lakoća igranja

Da se razumijemo obje igre imaju poprilične kompleksnosti za ovladati, međutim u Eclipsu je to nekako elegantnije izvedeno. Puno manje je sitnih iznimka u odnosu na Twilight Imperium, gdje ako smetnete s uma neku malu pojedinost cijeli maestralni plan pada u vodu, i vodi u živciranje i loše osjećaje. Također igra teče puno brže i glađe. Bod za Eclipse.

Interakcija

Gotovo svaka akcija u Twilight Imperiumu imat će određene interaktivne radnje s ostalim igračima, bilo da želite iznuditi neke sustave za sebe, dogovoriti savezništva, za koji novi zakon će se glasati, s kime će se trgovati a s kime neće itd. Zaboga u Twilight Imperiumu ima jedan cijeli segment gdje se na kraju krugova dogovarate i glasate oko donošenja ili bojkotiranja određenih zakona. I mada ima otvorene interakcije i u Eclipsu, gdje možete međusobno sklopiti diplomatske odnose i izmijeniti ambasadore, to je manje više sva interakcija koju možete imati. Izuzev podle izdaje i napada. Mogu se jasno voditi otvorene rasprave oko savezništva, i koga bi se moglo napasti, ali to sve ovisi o igračima. Fora mi je dodatak kazne za onoga koji prekrši prijateljstvo podmuklim napadom, tako da ga se nagradi sramotnom pločicom izdajnika i negativnim bodovima. Jasno poput dana bodovi ovdje idu za Twilight Imperium.

Trajanje

Twilight Imperium je oduvijek slovio za igru za koju treba izdvojiti pola dana ako se misli dovršiti do kraja. Jedan od razloga je što sam kraj igre ovisi o tome kada će jedan od igrača uspjeti dostići potreban broj bodova. U Eclipsu igra ima fiksnih 8 krugova, nakon čega igra automatski završava. Iz tog razloga partije traju upola manje u odnosu na one iz Twilight Imperiuma. I mada sam veliki fan varijabilnih završetaka igara, u velikoj većini slučajeva se znaju poprilično odužiti, a realno gledajući češće ćete uspjeti okupiti ekipu za 2-4h partije Eclipsa, nego 6-10h Twilight Imperiuma. Tako da bod na ovom polju ide za Eclipse.

Borbe

Dosta nezgodno polje za ocijeniti budući da borbe u obje igre funkcioniraju na potpuno drukčijim principima, a jedino što im je različito je bacanje kocaka. I dok u Twilight Imperiumu svaka vrsta letjelica ima određenu vrijednost D10 kocke koju mora dostići ili premašiti kako bi imala uspješan pogodak, u Eclipsu svaka letjelica za svaku vrstu naoružanja baca po jednu D6 kocku. Većina letjelica u Twilight Imperiuma bivaju uništene već i kod jednog pogotka, dok u Eclipsu će to ovisiti o jačini trupa. Zato što Eclipse nagrađuje sudjelovanja u borbama, u njoj možete očekivati više manjih sukoba, dok će u Twilight Imperiumu uglavnom prevladavati hladnoratovsko stanje, koje će tek puno kasnije rezultirati rjeđim ali epskijim intenzitetom. I mada je konfiguriranje vlastitih letjelica jako zabavna sama po sebi, radi jednostavnosti i epskijeg doživljaja borbi, ovdje bod ide za Twilight Imperium.

Upravljanje resursima

Opet dosta nezahvalno ocjenjivanje s obzirom da obje igre prate potpuno različite filozofije načina upravljanja ekonomijom i resursima. U Twilight Imperiumu je do dosta jednostavno riješeno tako što svaki kolonizirani planet ima određenu vrijednost rude koju možete iskorištavati za proizvodnju letjelica, ali jednako tako i određenu vrijednost utjecaja koju možete koristiti prilikom izglasavanja zakona. Neki planeti će doduše imati samo rudu, dok će drugi imati samo vrijednost utjecaja. Bez obzira na to svaki planet možete iskoristiti samo na jedan od dva načina. Što znači planet iskorišten za proizvodnju rude prilikom izgradnji letjelica, se kasnije neće moći koristiti za utjecaj. U Eclipsu je to pak riješeno tako da imate tri različite vrste planeta koji po koloniziranju s pripadajuće populacijske trake, pridodaju određeni broj resursa vašoj proizvodnji. Ako se nas pita puno elegantnije rješenje, stoga bod ide za Eclipse.

Na koncu kada sumiramo imamo neriješen rezultat :-O .

Twilight Imperium – tema, interakcija, borbe

Eclipse – kompleksnost i lakoća igranja, trajanje, upravljanje resursima

Sve se svodi na kraju kakvu igru očekujete. Želite li brzu, intenzivniju i efikasnu varijantu, tada je Eclipse za vas. No želite li pak epsku, tematsku i interaktivnu igru, onda je Twilight Imperium preporuka. Svaka ima ono nešto u čemu je bolja od druge, stoga čekamo da vidimo izdavanje neke sasvim nove ultimativne svemirske 4x igre, a koja će biti spoj najboljih dijelova ova dva bisera.

Naša prva partija

Za kraj bonus – opis naše prva partije. Sve se zbilo ne tako davnog 12. prosinca 2021. Zvijezde su se poklopile da se Marko aka Mado, nakon sto godina našao u Zagrebu, pa smo odlučili iskoristiti posebnu priliku igranjem posebne igre. Bez razmišljanja smo se odmah usuglasili da to bude novi Eclipse. Ta igra nam je svima bila predugo u radaru želja, pa bi bila prava grehota propustiti priliku. Okupljanje je bilo dogovoreno kod nas u Sigetu. Marko i Miljenko su došli doslovno jedan iza drugoga u razmaku od dvije minute. Trebao nam se još pridružiti i Jura za partiju u pet igrača, ali silom prilika na kraju nije mogao doći na vrijeme. Možda i bolje, jer smo već i za partiju u četvero igrača ubrzo ustanovili da će nam trebati puno veći stol od onog kojeg imamo.

Srećom pa smo imali još jedan manji u kuhinji, a koji smo za ovu priliku postavili na vrh glavnog. Tako da kad smo preselili sav višak komponenti na ovaj manji, bilo je taman komfornog mjesta.

Brzo smo proletjeli kroz pravila pod Miljenkovim stručnim vodstvom, i oko 13h smo bili spremni zaigrati. Redoslijed sjedenja je izgledao sljedeće.

——————Čuvar——————-

-Miljenko———————Mislav-

-Slavica—-——————Marko-

——————Čuvar——————-

#736

S obzirom da nam je bila prva partija, svi smo zaigrali s generičnim ljudskim frakcijama.

  1. Miljenko – Terran Directorate (crveni)
  2. Slavica – Terran Federation (plava)
  3. Marko – Terran Republic (žuti)
  4. Mislav – Terran Union (zeleni)

Između Miljenka i mene, te Slavice i Marka, za udaljenost jednog sektora nalazio se po jedan pod kontrolom neutralne rase čuvara. Kako to i obično biva u ovakvim igrama u početku smo samo oprezno istraživali svemir i kolonizirali nove planete. Svatko si je na početku pronašao još barem jedan zgodan sektor za naseljavanje, a Slavica je čak bila te sreće da otkrije i dva nenastanjena. Mi ostali smo imali manje sreće, pa je svatko još naletio i na sektor pod kontrolom neutralne drevne rase. Marko je svoju uspio prvi uništiti, domogavši se tako moćne nove tehnologije.

#738

I dok smo se Slavica i ja sve više udaljavali od ostalih istražujući slabo napućena prostranstva dubokog svemira, Miljenko i Marko su svoje ambicije usmjerili prema vrijednom središtu pod budnim okom moćnog “Obrambenog sustava galaktičkog centra”. Dok se Miljenko malo pomalo obračunavao sa svim drevnim rasama s kojima je dolazio u doticaj, a Marko započeo izgradnju flote za zauzimanje samog centra poznatog svemira, Slavica i ja smo otkrivši tehnologije izgradnje orbitalnih stanica malo pomalo mirnodopski gradili i naseljavali ova zdanja. Slavica je tu posebno prednjačila izgradivši ih čak četiri.

#739

Marko je uskoro bio spreman s moćnom armadom te je jurnuo na “Obrambeni sustav galaktičkog centra”. Borba je bila dugotrajna i iscrpljujuća, činilo se na momente da Markove snage neće imati šanse. Međutim u ključnom trenutku, kada je sva nada već bila izgubljena, jedan pilot po imenu Luke Skywalker, uspio je jednim dobro odmjerenim pogotkom pogoditi slabu točku moćnog obrambenog oružja, raznijevši ga time u najsitnije čestice.

#741

Bez ove gnjavaže kolonizacija vrijednih planeta je bila na pladnju za preuzimanje. Šteta što mi ostali nismo bili ni blizu s izgradnjom dostojne flote, tako da su svi planeti bez ikakve daljnje opasnosti dospjeli Marku u ruke, donijevši mu lijepu ekonomsku prednost. Naravno odmah je nastao lijepi kokošinjac među nama ostalima, priče i govorancije kako bismo se trebali udružiti i uzeti dio kolača za sebe. Uz malo prijetnji Slavica i Miljenko su brzo dovedeni u red, te su svo troje međusobno sklopili i diplomatske sporazume razmijenivši ambasadore. Slavica mi je bila predaleko, s Miljenkom se nisam uspio sektorski povezati, a Marko iz nekog razloga nije želio sklopiti diplomaciju sa mnom. Bilo je prilično očito u kojem smjeru pušu duhovi rata.

#742

Prije nego što se išta dalje stiglo odigrati stigla nam je hrana koju smo naručili. Od puno mozganja čovjek vrlo brzo i vrlo jako ogladni, tako da smo se nakratko preselili u kuhinju. Usprkos tome i taj kratak trenutak je bio dovoljan da netko znatiželjno skoči na stol i krene premetati sve što nađe na njemu. Kako sam bio najbliži izlazu iz kuhinje uspio sam jedini čuti “tres” iz susjedne sobe. Kad sam sa strepnjom provirio u dnevni boravak bio sam svjedokom najgorih nadanja. Umjesto “Obrambenog sustava galaktičkog centra”, sada se na samom središtu stola nalazila naša kunica Bonga, koja je znatiželjno šnjofala i premetala raznobojne stvarčice na stolu. Našao sam se u hipu nada njom brzo ju podigavši, ali ne i prije nego što se uspjela trznuti zadnjim nogicama i prehititi ono malo stvari što je dotad bilo na svojim mjestima. Dok se ostatak ekipe veselo hihotao u susjednoj prostoriji i zbijao šale, ja sam u želucu počeo osjećati krajnju mučninu, a u jednom trenutku mi se počelo i magliti pred očima. Srećom pa sam se uspio dosjetiti kako svako malo fotkam stanje na stolu, tako da sam se brzo povratio u svjesno stanje u krenuo vraćati stvari onako kako su bile. Nažalost ne dovoljno brzo i za Marka, koji je u objedu bio brži od ostalih pa mi se pridružio u sobi dignuvši opću uzbunu kada je primijetio nered na stolu. Da je tek vidio kako je sve izgledalo koju minutu prije nego što je ušao, možda bi implodirao. Srećom zahvaljujući fotkama vrlo brzo smo sve uspjeli vratiti u prvobitno stanje i nastaviti s igrom.

#743

Kako je bilo vrlo izgledno kako ću se ubrzo naći napadnut od strane ratobornog Marka, brzo sam započeo s izgradnjom vlastite flote i nadogradnjama letjelica. Sve adute sam uložio u drednote, pošteno ih ojačavši jačim trupom na dvije pozicije, no manjkalo mi je vatrene moći pa sam tako bacao svega dvije klasične žute kocke po letjelici. Markovi drednoti su se pak sastojali od puno manje ojačanja, ali su zato bili naoružani do zuba s više jačih plazma topova. Do sraza je došlo u mojem matičnom sektoru Eta Cassiopeiae. Napadač je imao prednost inicijative pa je odmah započeo s bespoštednom paljbom, ali po njegovu žalost nisu ga baš išle kocke pa su svi pogodci završavali u prazno. Moje snage su pak imale više sreće, ali su radili puno manje štete. Usprkos tome malo pomalo sam uspijevao sakatiti protivničku armadu, dok je moja bez problema odolijevala i onoj paljbi koja je uspijevala ostvariti pogodak. Protivnik je bio neumoran, pa smo tako obojica išli na ultimativnu pobjedu, ili  poražavajući slom. Božica fortuna je odlučila da moje snage izađu iz okršaja kao pobjednici, rezultat čega je bilo kompletno uništenje dva Markova drednota.

#744

Sada je loptica bila na Markovu polju, a ja nisam imao namjeru stati dok kompletno ne satram i zadnju jedinicu Terranske Republike. Tako to obično biva kada nagazite na moju lošu stranu, ne prihvaćam ništa manje od dostojne osvete. Protuudar je tako uslijedio u susjednom sektoru Capella. S moje strane u napadu su sudjelovala dva drednota i tri presretača, dok su obranu sačinjavale dvije moćne svemirske baze. Valja li uopće spominjati da sam pomeo svemir s njima ne izgubivši pritom niti jednu letjelicu. Bombardirao sam nakon toga planete, no uspio sam uništiti opoziciju na svega jednom, tako da je sektor i dalje ostao u Markovim rukama.

#745

Slavica i Miljenko su za to vrijeme vodili hladni rat na svojim graničnim sektorima, međutim do kraja igre niti jedan nije izvršio agresiju na drugu stranu. Moj idući korak je bilo oslobađanje vrijednog Galaktičkog centra od Markove okupacije. Nažalost bio je kraj 8 kruga i igra je završila. Što ne bih dao u tom trenutku da je igra zadržala 9 krugova poput prethodne edicije.

Prionuli smo na zbrajanje bodova i došli do sljedećih rezultata:

  1. Miljenko – 39 bodova
  2. Marko – 30 bodova
  3. Mislav – 20 bodova
  4. Slavica – 19 bodova

#746

Iznenađujuće na kraju se ispostavilo da nam je Miljenko bio najveći protivnik, a koji je lukavo skupio najviše bodova na razvoju jedinstvenih tehnologija. Iznenadilo nas je kako je izostala klasična iznenadna agresija s njegove strane, s obzirom da je prvi krenuo na razvijanje vojnih tehnologija. Slavica nas je isto poprilično zatekla s tako malim brojem bodova s obzirom da je poput Miljenka neometano gradila i radila što ju je volja. Usprkos dosta lošem rezultatu osjećao sam se moralnim pobjednikom, budući da sam se uspješno obranio od Markove agresije i usput barem donekle zadovoljio žeđ za osvetom.

Do neke iduće prilike. Qapla’!

Author: Mislav Gabriel Mikša Golub

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.