Još niti jedne godine za vrijeme našeg ljetnog odmora u Zagorju nisam se zaželio toliko tematskih igara poput ove. Jasno postoji cijela hrpa odličnih igara koje pokrivaju ovu domenu, ali koliko ih znate da dolaze u nekom manjem i lakše prenosivom formatu? Nešto što bi uz hrpu drugih stvari moglo bez problema stati u ruksak, i prilikom čega se ne bi izdahnulo na izletima u prirodu. Lakših euro i manjih party igara postoji na pretek, velika većina njih stane već i u džepove od hlača. Ali tematskih igara? Pa morate priznati da tu zaista trebate dobro napregnuti male sive stanice da se sjetite iti jedne.
Jedna od rijetkih postojećih, a vjerojatno i jedna od najpoznatijih je Elder Sign iz 2011. godine. Oke priznajem nije ni ona toliko mala igra u odnosu na neke druge euro i party inačice, ali u usporedbi sa svojom većom braćom – Arkham Horror, Eldritch Horror i Mansions of Madness, je prava minijatura. No pravo je pitanje može li jedna toliko manja inačica ponuditi istu razinu zabave i dobre priče. Eh pa to ćemo upravo u ovoj epizodi otkriti. A da sve bude još i zanimljivije, dotaknuti ćemo se i svih ekspanzija koje su izašle proteklih godina, te kako one kompariraju u odnosu s baznom igrom.
Povijest
Kako bismo to postigli morat ćemo ipak prvo krenuti od povijesnih početaka, bazne igre i nekih osnova. U trenutku izdavanja druge edicije Arkham Horrora sada već davne 2005. godine, svijet društvenih igara je dobio jednu od najboljih tematskih igara koju smo dotad imali prilike zaigrati. Riječ je o kooperativnoj igri za 1-8 igrača u kojoj se u ulogama istražitelja borite protiv starog drevnog zla. Imalo je sve odlične sastojke koji su ju doveli na tron klasika, pa izuzev samog trajanja pojedinih partija. Osim ako ne bi igrali toliko loše da izgubite unutar prvih pola sata, kako se i nama jedanput dogodilo s maksimalnim brojem od osam igrača. No tu je više bilo do problema loše koordinacije tako velikog broja ljudi. Da ne odlutam predaleko u neke sasvim druge vode, igra iznimno popularna i tražena. Toliko popularna da je zaključno s 2011. godinom izašlo čak četiri “big box” ekspanzije i četiri manje. Već je i bazna igra sama po sebi uzimala podosta vremena samo da bi se postavila na stol. Možete li zamisliti suludi scenarij gdje bi se netko usudio zaigrati s apsolutno svime? Svega jedanput smo se Slavica i ja usudili zaigrati s Dunwich Horror, The Lurker at The Treshold, The Black Goat of The Woods i The King in Yellow ekspanzijama; i za to nam je trebalo oko sat vremena dok smo sve pripremili i bili spremni zaigrati.
Premisa
Gospoda iz Fantasy Flighta su očito dobro pratili zamjerke po raznim forumima, jer su s posljednjim ekspanzijama za Arkham Horor izdali i manjeg brata, spomenuti Elder Sign. Igra nas s poznatih ulica grada Arkhama preselila u prostorije Sveučilišnog muzeja Miskatonic. Neobična nezemaljska zbivanja pohode muzej i svijet će ponovno ovisiti o 1-8 istražitelja, na kojima će biti težak zadatak rješavanja misterije i spašavanja svijeta od drevnog zla. Cilj igre je skupiti dovoljnu količinu drevnog znamenja, prastarih simbola koji su pripadali nekad davnoj i propaloj civilizaciji, a pomoću kojih su držali sile zla pod kontrolom. Dotični simboli će se skupljati izvršavanjem brojnih misija, a poglavito posjetima drugim dimenzijama gdje će se graditi znanje s kakvim dotičnim zlom istražitelji imaju posla. U trenutku kada ih se skupi dovoljan broj ovisno o “Starom drevnom” protiv kojeg se bori, igrači automatski pobjeđuju igru.
Priprema
1. Pločicu ure potrebno je postaviti na sam vrh prostora za igru, te kazaljku namjestiti na 12 sati (ponoć). Pokraj nje postaviti početnu kartu ulaza u muzej.
2. Nasumično ili zajedničkim dogovorom izabrati “Starog drevnog” protiv kojeg će se igrati, te njegovu kartu postaviti odmah do pločice ure. Svaki “Stari drevni” ima na svojoj karti prikazan broj potrebnih znamenja koliko je potrebno skupiti za pobjedu, te broj praznih polja koliko ima mjesta da se popuni oznakama usuda. Kada se popune sva polja “Stari drevni” se budi te kreće u finalni obračun s istražiteljima. S lijeve strane karte su navedene informacije koje utječu na sam tijek igre, te simboli s prikazima koje uvjete treba zadovoljiti u borbi jedanput kada se “Stari drevni” probudi. S desne strane karte se nalaze informacije koje se tiču igre samo tijekom finalne borbe.
3. Priprema zaliha čudovišta. Tijekom igre istražitelji će se susretati i s brojnim različitim slugama “Starog drevnog”, protiv kojih će se morati boriti tijekom igre. Sve oznake čudovišta se stavljaju u određenu posudicu, ili još bolje malu vrećicu od tkanine, a iz koje se onda nasumično vade ovisno o potrebama igre.
4. Karte avantura je potrebno dobro promiješati te otkriti šest karata, po tri u svakom redu. Ostatak špila se može smjestiti negdje u blizini kako bi se nove karte mogle povući po potrebi. Većina igre će se odvijati u pokušajima ispunjavanja navedenih karata. Kada se jedna ispuni, igrač koji je uspio u tome ju uzima sebi kao nagradu (trofej), a nova se odmah otkrije. Također valja dobro promiješati i karte drugog svijeta, te ove karte držati pokraj špila avantura.
5. Priprema svih manjih kartica – magija, običnih predmeta, unikatnih predmeta, saveznika i mitosa. Sve špilove je potrebno dobro zasebno promiješati i staviti pokraj špila avantura.
6. Razvrstati sve različite oznake i postaviti na sredinu stola gdje su lako dostupni svima.
7. Svaki igrač nasumično izvlači jednu kartu istražitelja s kojim će igrati, ili se alternativno svi igrači mogu zajedno dogovoriti da si svatko sam odabere s kojim istražiteljem bi htio zaigrati. Svaki ima određeni broj fizičke i mentalne štete koju može podnijeti prije nego otegne papke. Također svaki dolazi s određenim početnim predmetima i ima svoju unikatnu sposobnost.
8. Odrediti tko će biti prvi igrač te povući i razriješiti prvu mitos kartu. I spremni ste za početak avanture.
#723
Igraći potez
Igra se odigrava od prvog igrača u smjeru kazaljke na satu. Potez se sastoji od sljedećih faza:
1. Faza pomicanja – igrač pomiče oznaku svojeg istražitelja na kartu avanture, drugog svijeta, ili na početnu ulaznu kartu.
2. Faza rezolucije – ako se igrač nalazi na karti avanture ili drugog svijeta, tada stupa u interakciju s određenom misijom na toj karti. Svaka ovakva vrsta karte sastoje se od niza zadataka koje je potrebno obaviti kako bi se uspješno izvršile njihove misije. U praksi to znači da bacate šest regularnih zelenih kocaka s određenim simbolima i nastojite dobiti tražene simbole koji su prikazani na kartama. Ako uspijete prilikom bacanja dobiti tražene simbole u jednom redu, jednostavno postavljate te kocke na tražena mjesta te ponovno bacate preostale kocke i krećete na idući red. Ako nema specificirane strelice redove simbola možete izvršavati bilo kojim redoslijedom, po mogućnosti kako zadovoljite rezultatima na kocki. U slučaju da ne uspijete dobiti tražene simbole na kocki, jednu kocku odbacujete sa strane te bacate ponovno. Dodatno ako rezultat jedne od kocaka koju ne možete iskoristiti prikazuje krakove, imat ćete dodatnih neugodnosti ako karta na sebi ima stavku terora. Ako niste u mogućnosti ispuniti misiju jer više nemate potreban broj kocaka koliko je prikazano simbola na karti, tada se ta avantura smatra neuspješnom i morate se suočiti s kaznom prikazanom u crvenom donjem lijevom dijelu kuta. U velikoj većini slučajeva to će biti gubljenje određene mentalne ili fizičke snage, pojavljivanje raznih čudovišta, a u gadnijim situacijama dodavanje oznaka usuda na kartu “Starog drevnog”, pa čak i instantna smrt istražitelja. S pozitivne strane ako uspješno izvršite sve zadatke na karti dobit ćete benefite navedene u bijelom polju s donje desne strane. Uglavnom će to biti razna oružja, magije i drugi korisni predmeti, a u najboljim situacijama bit ćete nagrađeni drevnim znamenjem, mada će se na njih najčešće nailaziti na kartama drugih svjetova. Nadalje u slučaju uspješnog izvršenja određene avanture ili drugog svijeta, možete uzeti njezinu kartu kao trofej. Svaka ima vrijednost koju možete trošiti na kupovinu dodatnih predmeta, liječenje, i za brojne druge stvari. S tematske strane svaka karta avanture i drugog svijeta će sadržavati naziv i kraću priču koja će se odnositi na određeno zbivanje dotične karte.
Ako se nalazite na početnoj karti ulaza, u rezoluciji možete aktivirati jednu od ponuđenih opcija – liječenje, kupovina predmeta za određenu cijenu, ili testiranje sreće kako bi se dobila neka pogodnost. Možete aktivirati na svojem potezu samo jednu od navedenih opcija.
3. Faza ure – na kraju igračevog poteza u ovoj fazi pomičete kazaljku unaprijed za tri sata. Na ovaj način se kazaljka pomiče na pozicije III, VI, IX i ponovno XII. Kada se vrati ponovno na početnu poziciju, to jest kada udari ponoć, prvo se razrješavaju sve karte u igri koje na sebi imaju isprintan tekst “U ponoć”. Nakon toga igrač koji je upravo dovršio potez vuče kartu mitosa i razrješava njezin tekst. Ovo su generalno iznimno neugodne karte koje će nepovoljno utjecati na vašu daljnju igru, bilo da dovodi nova čudovišta u igru, oštećuje istražitelje za mentalno ili fizičko zdravlje, dodaje usud na kartu “Starog drevnog”, ili vam do idućeg dana blokira određenu akcijsku kocku. Za kraj osvježe se sve sposobnosti koje igrači imaju mogućnosti koristiti od jedne ponoći do druge.
Dodatna pravila
Fokusiranje
Nakon neuspjelog bacanja kocaka prilikom pokušaja izvršavanja zadataka na avanturama, nakon odbacivanje jedne kocke imate mogućnost fokusirati jednu od preostalih s određenim dobivenim rezultatom. To znači da odabranu kocku polažete na svoju oznaku istražitelja, označavajući tako da ju fokusirate, u prijevodu da pohranjujete njezin rezultat za korištenje u jednom od idućih pokušaja unutar vašeg poteza. Na kraju poteza fokusirana neiskorištena kocka se mora odbaciti. Igrač se može fokusirati jedanput po potezu.
Asistencija
Slično kao i u primjeru s fokusiranjem, ako se na istoj avanturi ili drugom svijetu s vama nalazi još jedan istražitelj, nakon neuspješnog bacanja i odbacivanja jedne kocke, imate mogućnost zatražiti od kolega asistenciju. To znači da jedan od rezultata na preostalim kockama postavljate na oznaku istražitelja dotičnog igrača, te ju tako pohranjujete prilikom idućeg bacanja i pokušaja izvršavanja zadatka. Ako se na avanturi s vama nalazi i više igrača možete koristiti ovu mogućnost jedanput po igraču i po neuspješnom bacanju. Nadalje prilikom jednog neuspješnog bacanja ne možete se istodobno i fokusirati i zahtijevati asistenciju, morate odabrati jedno od to dvoje. Međutim ako na koncu ne uspijete uspješno izvršiti avanturu, svi igrači koji su vam asistirali će primiti jednu mentalnu ili fizičku štetu, njihov odabir.
Tragovi, magije, predmeti i saveznici
Tragove ćete dobivati kao nagrade na određenim avanturama i drugim svjetovima, ili prilikom kupovine na ulaznoj karti. Poslije ih možete koristiti na misijama za ponovno bacanje kocaka s kojima niste zadovoljni. Možete na ovaj način ponovno bacati kocke koje želite dokle god imate tragova za trošenje.
Predmeti vam daju brojne pogodnosti koje će vam uvelike olakšavati igru. Većina će vam davati i dodatne kocke koje možete koristiti na avanturama. Uobičajeni predmeti će vam davati da bacate žutu kocku, koja predstavlja poboljšanu varijantu klasičnih zelenih kocaka koje normalno bacate. Unikatni predmeti će vam davati da bacate još moćniju crvenu kocku. Nakon korištenja predmeta na ovaj način jednostavno odbacite njihove kartice. Određene avanture, čudovišta, i mitos vam mogu zaključati ove kocke na sebi, te ih ne možete koristiti dokle god uspješno ne izvršite avanturu, ili porazite čudovište, ili prođe određeni vremenski rok nakon kojeg se ponovno otključaju.
Slično poput predmeta i magije vam nude brojne prednosti u izvršavanju avantura. Prilikom bacanja kocaka možete one s rezultatima koji vam se sviđaju pohranjivati na karticama magija. Kocke koje pohranite na karticama magija ostaju na njima dok ih ne iskoristite. Jednom kada iskoristite ovako pohranjene kocke, odbacujete i kartu magije koju ste koristili. Kocke pohranjene na magijama mogu koristiti i drugi igrači na svojim potezima, ako se s time slaže i njihov vlasnik.
Saveznici su moćne karte koje kada ih dobijete stoje ispred vas i daju određeni specijalni benefit, sve dok ih neki igraći efekt ne ukloni iz igre.
#726
Čudovišta
Čudovišta su prikazana u obliku štapićastih oznaka koje stoje u za to posebno namijenjenoj posudici ili neprozirnoj vrećici od tkanine. Kada određeni igraći efekt uzrokuje njihov ulazak u igru, nasumično se vuče jedan i postavlja na jednu od avantura ili drugih svjetova s posebnim mjestima upravo predviđenima za njihovo postavljanje (paučinom uokvirena polja). Ako nema takvih pozicija u igri tada igrači zajedno odlučuju na koju kartu avanture ili drugog svijeta će postaviti čudovište. Jedini uvjet je da morate ravnomjerno postavljati čudovišta na karte, ne možete na jednu postaviti već drugo po redu ako na nekima nema niti jednog. Također ako u igri u trenutku ulaska u igru ne postoji otkriveno specijalno specificirano polje, tada se čudovište na određenu avanturu ili drugi svijet postavlja na sam kraj liste zadataka te karte. Kako biste porazili čudovište morate zadovoljiti kriterije sa simbolima koji se nalaze na njima. Prava su davež i poprilično vam mogu otežati ispunjavanje određene avanture. Čudovište koje se porazi se uzima za trofej. Poput svake karte aventure i drugog svijeta, i čudovišta imaju ispod svoje oznake isprintanu vrijednost, a koje možete trošiti za razne pogodnosti na početnoj karti ulaza u muzej.
Proždran
Ako u bilo kojem trenutku jednom istražitelju vrijednost mentalne ili fizičke snage padne ispod navedene vrijednosti otisnute na pripadajućoj karti, tada je taj istražitelj proždran, “kaput”,bivši, mrtav, neživući, ili kako već imate naviku nazvati onoga koji je preminuo. Kada se to dogodi taj igrač vraća u kutiju svoju kartu i oznaku istražitelja, sve kartice predmeta i saveznika, tragove, te trofeje čudovišta i avantura koje je skupio tijekom igre. Kao dodatnu nepogodnost na kartu “Starog drevnog” se dodaje oznaka usuda na prvo slobodno polje. Nakon toga igrač odabire novog istražitelja s kojim dobiva sve početne predmete, i na idućem svojem potezu igra najnormalnije. U praktički nemogućem slučaju da više nema raspoloživih istražitelja za odabir, igrač je eliminiran iz igre. Ako istražiteljeva pogibelj uzrokuje buđenje “Starog drevnog” tako da se popuni posljednja pozicija na poljima usuda, tada je igrač automatski eliminiran iz sudjelovanja u finalnoj borbi.
Buđenje “Starog drevnog” i finalna borba
Nakon postavljanja oznake usuda na posljednje raspoloživo mjesto na karti “Starog drevnog”, isti se budi i kreće u finalnu borbu s istražiteljima. Prvo se izbacuje iz igre trenutni mitos koji ima utjecaja na igru, te se oslobađa kocka koja se eventualno nalazi na njoj zaključana. Sve karte avantura i drugih svjetova, te čudovišta na njima, zajedno sa svim kockama koje su eventualno ostale zaključane na njima, se izbacuju iz igre. Dakle u igri ostaju samo karte s osobnostima vaših istražitelja, te kartice predmeta, magija i saveznika koje ste prikupili tijekom igre. Prikupljene tragove također zadržavate. Svoje oznake igrača postavljate na kartu “Starog drevnog” i ultimativna borba može započeti.
Borba se sastoji od dvije faze:
- Faza borbe – u ovoj fazi igrač koji je na potezu baca sve raspoložive zelene kocke, plus dodatnu žutu i crvenu ako odluči koristiti predmete koji ih pridonose. Cilj je dobiti na kockama navedene simbole koji se nalaze na karti “Starog drevnog”. Ako se uspije u tome kocke s dobivenim simbolima se odlažu sa strane, sa “Starog drevnog” se miče jedna oznaka usuda, te se ponovno bacaju sve raspoložive kocke. Kao i s izvršavanjem misija na avanturama i drugim svjetovima, za svako neuspjelo bacanje (ne dobivanje traženih simbola), igrač odbacuje jednu kocku te baca ponovno. I tako će trajati svaka borba dokle god će aktivni igrač imati dovoljan broj kocaka potrebnih za uspješno micanje usuda. Ako se na ovaj način ukloni i posljednja oznaka usuda, “Stari drevni” je poražen i istražitelji pobjeđuju.
- Faza ure – prilikom borbe sa starim drevnim ura se normalno pomiče za tri sata po završetku svakog igračevog poteza. Kada otkuca ponoć umjesto povlačenja mitos karte, razrješava se napad printan na karti “Starog drevnog”, a koji radi određenu štetu svim istražiteljima. Ako neki istražitelj pogine usred napada, dodaje se usud na prvo prazno polje, a nesretni igrač je eliminiran iz igre. Na svojem idućem potezu eliminiran igrač samo pomiče kazaljku za tri sata. Jednom kada su svi istražitelji na ovaj način eliminirani iz igre, partija je izgubljena.
Finalne misli
Oke sada kada je najnaporniji dio iza nas i kada ste dobili ideju kako izgleda igra, vrijeme je za stroge sudove. Pa prvenstveno što se može reći, a što vjerojatno i sami niste primijetili. Iako je riječ o donekle pojednostavljenoj inačici Arkham Horrora, igra i dalje zadržava određeni oblik kompleksnosti i obilja pravila. U svojoj naravi Elder Sign je zapravo iznimno kompleksna inačica Yamba s nalijepljenom temom. No je li to loša stvar? Nipošto ne! Za neke igrače vjerojatno neće biti ono što su očekivali, ali nama je baš lijepo sjela ovakva implementacija. Ono što nam je bilo dosta neobično jest kako su određeni predmeti, oružja i magija svedeni na jednokratno bacanje dodatnih jačih kocaka, nakon čega bi se odbacivali. U Arkham i Eldritch Horroru kroz igru biste generalno došli do 2-3 oružja, te pokoje magije kojih biste se držali manje više kroz čitavu igru. U Elder Signu ovi predmeti dođu i prođu, nakon čega ćete morati dobro kalkulirati gdje i kako doći do novih. Tako da igra djeluje i poput neke vrste upravljanja resursima. Dakle prikupljanje raznih predmeta na nešto lakšim lokacijama, kako biste ih iskoristili u ispunjavanju zadataka na težim. I tako u krug. Jasno na pojedinom igraču ostaje procjena koliko želi riskirati s korištenjem ili ne-korištenjem određenih predmeta u izvršavanju misija. Što god odlučili na koncu će kocke ionako imati zadnju riječ. Možete ići s maksimalnim brojem kocaka i raznim benefitima i pasti čak i na lakšoj misiji, ako vas božica Fortuna neće maziti. A možete izvesti i neizvedivo, i s gotovo nikakvim šansama ipak proći. Ako vam se takav utjecaj sreće nije sviđao ni u drugim sličnim igrama, onda vam se definitivno neće ni ovdje.
Težine igra će varirati o vrsti “Starog drevnog” protiv kojeg ste se odabrali boriti. Variraju od lakših, srednjih, težih, do onih nemogućih težina. Na vama je odabir želite li otići u šetnju parkićem, ili kroz najgoru noćnu moru, ali koju ćete utoliko pamtiti ako uspijete pobijediti.
O ilustracijama i dizajnu slika se nema što posebno govoriti. Zaista su prelijepo oslikane, ali riječ je identičnim generičnim ilustracijama koje smo imali prilike vidjeti bezbroj puta i u prijašnjim naslovima Fantasy Flighta.
#725
Na području intrigantne priče nažalost igra ne ostvaruje ono što se očekivalo od nje. Svaka karta avanture i drugog svijeta ima doduše na sebi kraći tematski tekst, ali riječ je o svega jednoj-dvije rečenice koje nemaju takav utjecaj na igračima da bi ih zaintrigiralo i dublje uvuklo u misiju na kojoj će sudjelovati. Tako da igra djeluje više poput klasične partije Pandemica, gdje igrači samo idu i obavljaju zadatke koji su u tom trenutku najbolji za pobjedu, bez ikakve dublje angažiranosti oko radnje. I dok Pandemicu nitko nikad ne bi zamjerio izostanak neke dublje priče, jer to nije takva vrsta igre, od Elder Signa se to ipak očekivalo, stoga otuda i razočaranje. U Arkham i Eldritch Horror igrama kod povlačenja karata događaja na pojedinim lokacijama, imali smo prilike uživati u pravim mini pričicama raznih intrigantnih zbivanja. Elder Signu toga bolno nedostaje, stoga ako se odlučite za kupovinu bazne igre, imajte to na umu.
Ekspanzije
Unseen Forces (2013.) je bila prva punokrvna ekspanzija koja je izašla za igru. Dodala je nove istražitelje, “Stare drevne”, avanture i druge svjetove, čudovišta, predmete, magije, saveznike i potpuno nov teži mitos špil karata. Početna ulazna pločica u muzej je zamijenjena s četiri zasebne karte, svake sa svojim specifičnostima i benefitima. Caka je što vam tijekom igre određeni loši događaji mogu zaključati ove lokacije od daljnjih posjeta, time otežavajući igru.
Veliki novitet je uvođenje blagoslovljene i uklete kocke, a koje možete dobiti kao nagradu ili kaznu određene avanture, ili uz određeni predmet. Blagoslovljeno stanje vam daje jednu dodatnu bijelu kocku koju bacate prilikom ispunjavanja zadataka na avanturama ili drugim svjetovima. Gubite ju ako ne uspijete proći zadatke neke lokacije, ili ako biste postali prokleti. Ukleto stanje vam daje crnu kocku koju bacate sa svim ostalima, i ona vam izbija jednu normalnu ako im se dobiveni simboli poklope. Možete ju se riješiti tako da uspješno prođete neku avanturu, ili ako uspijete dobiti blagoslov.
Nažalost osim mnoštva dodatnih stvari i nove mehanike s blagoslovom i prokletstvom, ova ekspanzija ne nudi ništa novo ni drugačije. Više djeluje kao dio igre koji je trebao biti ukomponiran u baznoj igri, ali iz nekog razloga nije.
Gates of Arkham (2015.) je prva u nizu ekspanzija koja je izokrenula igru naglavačke i ponudila nešto novo i drugačije. Za početak radnja se seli iz dosadnog muzeja na poznate ulice grada Arkhama.
Kao drugo u igru su uvedeni dobro poznati portali koji će se pojavljivati na određenim lokacijama, te koji će voditi u druge dimenzije. Bilo bi dobro ih što prije zatvarati, jer previše otvorenih portala vam može donijeti samo hrpu nevolja.
Treća odlična stvar je što su sad karte lokacija puno bogatije tekstom, a neke će na sebi imati crvenu ikonicu koja označava da kada dođete sa svojim istražiteljem na ovu lokaciju, prije nego što krenete išta raditi morate prvo vući karticu događaja. Na njima ćete pronaći još tematskog teksta vezanog za zgodu koja vas je zadesila, te će na određeni način utjecati na vaše ispunjavanje zadataka lokacije. Također svaka lokacije je sad grupirana u zelenu (laganu), žutu (srednju) i crvenu (tešku) grupu, te su lokacije okrenute poleđinom prema dolje. Tako da ne znate što možete očekivati na njima sve dok ne dođete s istražiteljem. U svakom slučaju barem ćete moći računati na saznanje težine lokacije na koju odlazite. Neke lokacije okrenute poleđinom prema dolje će imati određenih utjecaja na vas prilikom prvog otkrivanja.
Od ostalih stvari ekspanzija donosi dodatne istražitelje, “Stare drevne”, predmete, magije, saveznike i čudovišta, te potpuno novi špil mitos karata. Dodatno su još uvedene i kartice vještina, a koje donose dodatne nove sposobnosti vašeg istražitelja.
Ali i to još nije sve. Odsad se možete uključiti u jednu od dviju grupica – Sheldon bandu ili red Srebrnog Sumraka. Pripadnost jednoj od ove dvije grupice značajno vam olakšava izvršavanje određenih misija, a također daje i dodatne nagrade prilikom uspješnog ispunjavanja određenih avantura.
Odigrali smo u dvoje svega tri partije dosad, no već i tijekom igranja smo brzo zaključili koliko nam se sviđaju sva nova poboljšanja. Sada igra ima onu pravu atmosferu na koju smo navikli u Arkham Horroru. Između ostalog dodatno se poradilo i na težini, budući da su jedne od kritika na prijašnje varijante bile da je igra prelagana. Od tri partije jednu smo pobijedili kada smo igrali protiv Yog-Sothoth, no drugi put kad smo igrali protiv njega smo ostali kraćih rukava, kao i protiv Yibb-Tstlla.
Omens of Ice (2016.) nam dodatno proširuje horizonte, pa tako nakon muzeja i grada Arkhama odlazimo u daleke divlje predjele Aljaske. Poslani smo u potragu za ekspedicijom dr. Ashley Lotta, od kojeg nam je stiglo pismo kako se nalaze u pogibeljnoj situaciji te mole da im pohitamo u pomoć čim primimo vijest. Naravno da nismo dvojili ni trenutka već odmah kupili avionsku kartu za najbliži gradić s kakvom takvom pistom, a dalje kamo nas noge odvedu.
Ekspanzija donosi potpuno novi špil karata avantura i mitosa, te tri nova “Stara drevna”, sve zajedno specifično upravo za ovaj scenarij. Početna startna karta sada predstavlja ekspedicijski kamp, koji kao i u prijašnjim inačicama predstavlja mjesto rekuperacije i kupovine raznih korisnih predmeta. Potpuno nova mehanika igre je traka za praćenje vremenskih uvjeta i razine vaših provizija. Možete birati hoćete li igrati s ljetnom (lakšom) ili zimskom (težom) stranom. Način na koji ekspanzija funkcionira jest da ćete na početku se nalaziti u koliko toliko pitomom i civiliziranom području, gdje ćete nastojati što prije i što više ojačati, u smislu ispunjavanja lakših avantura kako biste došli do dodatnih provizija, saveznika, vještina, magije i raznih drugih predmeta. Samo imajte na umu da što se više zadržavate u svojim pripremama, to se vrijeme sve više pogoršava. Svaki put kada ura udari ponoć pomaknete i oznaku dana još jednu poziciju prema naprijed. Također ako oznaka dana dođe na poziciju s prikazom oblaka, tada raspoređujete određenu količinu oblačića po raznim lokacijama, limit je maksimalno četiri oblačića po lokaciji. Kada dođete na lokaciju s oblačićima, svi se preokrenu i morate se suočiti s nedaćama koje vam donose. Neki su srećom prazni s druge strane, no drugi će vam oduzimati fizičku ili mentalnu snagu, krasti predmete, donositi čudovišta na vašu lokaciju itd. Svaki put kada ura otkuca ponoć za svaku lokaciju s četiri oblačića na sebi morat ćete dodati po jedan usud na kartu “Starog drevnog”. Kako dani odmiču sve više ovih oblačića će ulaziti u igru na lokacije, čineći igru sve težom. Sve dok na koncu oznaka dana ne dođe do posljednjeg polja na traci vremena, a kada ćete morati dodati dva usuda ako igrate s ljetnom stranom karte, ili automatski gubite ako igrate sa zimskom stranom. Da bi stvari bile donekle lakše postojat će načini i kako ćete moći malo dobivati na predahu, ali ne očekujte da ćete imati previše vremena za stajanje skrštenih ruku. Vrijeme je zaista od iznimnog značaja u ovoj ekspanziji.
S druge strane prijevremeno i nepripremljeno srljanje u divljinu vas jednako može stajati glave kao i preduge pripreme. Dobar balans između dvoje će biti ključ uspjeha.
Na traci provizije ćete balansirati sa svojim osnovnim potrepštinama potrebnim za preživljavanje. Kada se nađete u određenim teškim situacijama moći ćete trošiti provizije kako biste se lakše izvukli iz njih. Samo nemojte dopustiti da vam provizije ikad dospiju na nulu. Ne želite znati što se dogodi u tom slučaju, ali vjerujte nije lijepo.
Od ostalih stvari ekspanzija donosi nove istražitelje, predmete, magije, saveznike i čudovišta.
Čak i sa svega jednom odigranom partijom jako nam se svidjela ova varijanta. Igrali smo u dvoje protiv Rhan-Tegoth i pobijedili ga tako gadno da nas je morao plačući ići tužiti mami. Doduše igrali smo s ljetnom stranom vremenskih uvjeta. Znam, znam, osuđujte što želimo ugodno iskustvo barem kod prve partije 🙂 .
Kombinacija odlične atmosfere i balansa u kojem trenutku ćete se u ovisnosti o vremenu osjetiti spremno zakoračiti dublje u divljinu, kako biste raspleli cijelu misteriju i pronašli ekspediciju, je ono što definitivno izdvaja ovu ekspanziju u odnosu na prijašnje verzije. Tu je i taj dodatni horor odmaka od gradskog asfalta i civilizacije, te osjećaj izoliranosti u divljim nenastanjenim bespućima gdje znate da ste prepušteni sami sebi. Velika preporuka za sve fanove Lovecraft knjiga.
Grave Consequences (2016.) je izašao iste godine kada i Omens of Ice pa bi se taj period na neki način mogao smatrati i zlatnim dobom igre. Ova mala ekspanzija donosi tri nove modularne novosti – fobije, epitafe i karte epskih borbi.
Karte fobija daju istražiteljima određeni trajni negativni učinak, a dobivaju se kada im se mentalna snaga svede na nulu. Prvo dodaju jedan usud na kartu “Starog drevnog”, nakon čega povlače kartu fobije, te im se na kraju mentalna snaga povrati na maksimum. Smo što sada imaju kartu koja ih dodatno ograničava i smeta tijekom igre. Ako bi istražitelj na ovaj način povukao i četvrtu kartu fobije, tada je proždran.
Epitaf karte donose dodatne negativne učinke svaki put kad neki istražitelj pogine. Nakon razrješenja instrukcija na karti, oznaka eliminiranog istražitelja se postavlja na poleđinu karte s prikazom groba. Ako niste dosad osjećali dovoljnu količinu grižnje savjesti za pogibelj vaših likova, sada ćete imati njihove grobiće ispred sebe da vas podsjećaju na to.
Karte epskih borbi donose dodatan šlag na torti prilikom okršaja sa “Starim drevnim”. Svaki put kada ura otkuca ponoć povlačit ćete jednu ovu kartu i referencirati se na instrukcije koje će tamo biti navedene.
Za slučaj da ste mislili da igra nije dovoljno teška eto vam sasvim nove razine nemoguće misije. Sve tri opcije su modularne i možete ih u bilo kojoj kombinaciji uključiti u sve prijašnje, a i buduće inačice igre.
Omens of the Deep (2017.) nas nakon ledenih prostranstva Aljaske odvodi u ona oceanska u potrazi za potonulim gradom – R’lyeh. Sva sreća da smo zasad suzdržani na pisanoj riječi, jer mislim da bih potrgao jezik pokušavajući izgovoriti neke od Lovecraftovih naziva.
Ako je Omens of Ice dobra jakna, onda je Omens of the Deep ista ta jakna samo preokrenuta naopačke, koja onda i tako svejedno odlično izgleda.
Ekspanzija donosi ponovno potpuno novi unikatni špil karata avantura i mitosa, te tri nova “Stara drevna”, sve zajedno specifično upravo za ovaj scenarij. Početna startna karta sada predstavlja vaš brod – “Ultima Thule”, kojim ste se otisnuli iz civilizacije na ovo opasno putovanje. Kao i kod prethodnih inačica to će biti mjesto rekuperacije i kupovine raznih korisnih predmeta. Samo što vaše utočište sada više nije toliko sigurno kao u prethodnim verzijama, oke osim u Unseen Forces gdje su se pojedine početne lokacije mogle zatvoriti. U ovoj varijanti se vaš brod može nasukati pod pritiskom napada ljudi-riba. No doći ćemo do toga nešto malo kasnije.
Dr. Mason Phillips dolazi u posjedstvo komadića antičkog amuleta i tragova kako pronaći R’lyeh. U kakvoj sprezi sa svime ovime je ovaj misteriozni amulet čije tajne tek trebamo otkriti tako što pronađemo i ostala dva dijela koji nedostaju, pa tek predstoji za otkriti.
Nova mehanika ekspanzije je tzv. “traka tamnih voda”, ali radi jednostavnosti zvat ćemo ju navigacijska traka. Tijekom igre istražitelji će nastojati ispunjavanjem određenih avantura napredovati na ovoj traci kako bi došli do najdesnije pozicije. Smatrajte to navigiranjem opasnim i nepoznatim oceanskim predjelima. S druge strane određeni negativni učinci igre će nazadovati vaš napredak u suprotnom smjeru. Ako napredovanjem na ovoj traci dođete s oznakom kormila do zadnje pozicije, čestitamo otkrili ste amulet R’lyeh, u koji morate postaviti preostale dijelove tvoreći kompletnu cjelinu. Svi dijelovi amuleta koje još eventualno niste otkrili će vam blokirati korištenje određenih akcijskih kocaka. Iako naravno želite napredovati ipak biste trebali doći do posljednje lokacije tek kada ste otkrili sve dijelove amuleta. S druge strane ako toliko nazadujete da oznaka kormila na navigacijskoj traci dođe na najljeviju poziciju, tada nasumično vučete iz posebnog kupa čudovišta dobivenih u ovoj ekspanziji, jednog čovjeka-ribu te ga postavljate na jednu od lokacija. Razni drugi negativni efekti ih također mogu dovoditi u igru. Ako je u bilo kojem trenutku četiri ljudi-riba na lokacijama, tada preokrećete početnu kartu broda “Ultima Thule” na drugu stranu s prikazom olupine. Svi benefiti s ove lokacije su sad pošteno umanjeni. Da biste porazili ljude-ribe na nekoj avanturi, ne samo da morate na akcijskim kockama dobiti simbole koji su navedeni na njihovim pločicama, već morate i dodatno platiti uvjet naveden na pozadini pločica. Npr. odbaciti jednu magiju, saveznika itd. Tek tada ste ih zaista porazili i uzimate ih kao trofej. Ako samo zadovoljite uvjete njihove pločice bez plaćanja tražene cijene, samo ćete ih potjerati na neku drugu lokaciju.
Od dodatnih novosti ekspanzija donosi novi tip prepreka – dodatne misije. Jednostavno ih umiješate u kup sa svim standardnim čudovištima. Kada ih izvučete ponašaju se jednako poput čudovišta, samo što su puno zahtjevniji za poraziti. Jedanput kad uspijete u tome uzimate ih kod sebe i držite sve dok ne skupite dovoljnu količinu trofeja da ih i ispunite. Tek tada dobivate njezinu nagradu.
Kao i u prethodnim ekspanzijama i ovdje možete očekivati nove istražitelje, predmete, magije, saveznike i čudovišta.
Odigrali smo dosad četiri partije navedenog scenarija, tri partije u dva igrača i jednu u četiri. Dvije smo pobijedili i dvije izgubili, uključujući i zadnju u četiri kada smo igrali protiv Hydre. Počelo nas je dosta dobro i vrlo brzo smo otkrili sva tri dijela medaljona, te napredovali prema pronalaženju R’lyeha. Međutim kada se sreća jedanput preokrene, onda sve krene naopako. Pod silnim napadima ljudi-riba nasukao nam se brod umanjivši nam brojne dobre mogućnosti s kojima smo prije mogli računati. Nakon toga je ostatak igre bio borba s nadirućom plimom brojnih napada koje smo na jedvite jade odbijali trateći korisno vrijeme. Traka usuda nam se ekspresno popunila, a kako smo iz prijašnjih borbi bili već poprilično oslabljeni, nismo imali šanse protiv Hydre u velikom finalnom dvoboju. Vrhunac partije nam je definitivno bio kada je Slavica čitala tematski tekst jedne avanture i umjesto “my siblings” pročitala “mein ziblings”, na što smo svi instantno prasnuli u smijeh načinom na koji je to krivo pročitala oštrim njemačkim naglaskom 🙂 . Ovo je također dobro vrijeme za spomenuti kako je tematski tekst na kartama pisan u čudnom fontu koji izgleda kao da je pisan rukom, i to iznimno loše pisan. Tako da čitanje karata ispada vještinom samo po sebi.
#728
Poput i Omens of Ice ekspanzije, i ova nudi taj osjećaj izoliranosti i bespomoćnosti. Možete se pouzdati samo u sebe i svoje sposobnosti, jer zbog milja i milja udaljenosti teško da će vam itko moći priskočiti u pomoć. Karte avantura obiluju tematskim tekstom koji će vas uvlačiti u sve veća horor zbivanja, kako ćete sve više napredovati prema srcu zla. Svakako preporuka jedanput kada se zasitite prethodnih scenarija.
Omens of the Pharaoh (2018.) je posljednja izašla ekspanzija koja nas ovoga puta vodi u pustinje Egipta, gdje ispod pijeska spava stoljećima drevno zlo koje samo čeka da se ponovno probudi. Naravno kako je naš muzej jedini u posjedstvu medaljona koji može poraziti ovo zlo – “Oko svjetlosti i tame”, to znači da je navedena prijetnja primarno naš problem.
Kao i u prethodne tri iteracije, i ova ekspanzija ponovno donosi potpuno novi unikatni špil karata avantura i mitosa, te tri nova “Stara drevna”, sve zajedno specifično upravo za ovaj scenarij. Početna startna karta ovoga puta je grad Kairo/Dashur. U fazi ure istražitelj na karti Kaira može napredovati vrijeme da preokrene kartu na stranu Dashira, i obrnuto. Na strani s gradom Kairom imat ćete mogućnost kupovati razne korisne predmete, te dok je ova strana otvorena kod izvršavanja avantura nove ćete vući iz špila I. Strana Dashira nudi puno manje korisnih mogućnosti, međutim dok je ova strana okrenuta vučete karte iz špila II nakon izvršavanja avantura, a gdje ćete jedino moći doći do drevnih znamenja potrebnih za vječno zaključavanje zla i pobjede.
Od specifične mehanike scenarija tu je karta ekspedicije, a gdje ćete kroz različite igraće efekte prikupljati ekspedicijske oznake, koje ćete postavljati na određena prazna polja na karti. Svi istražitelji dobivaju određene benefite navedene na polju popunjene izvršene ekspedicije. Neke pozicije zahtijevaju od vas da odbacite oznaku ekspedicije kako biste aktivirali njezin benefit. Ne možete imati više od jedne oznake ekspedicije na pojedinim poljima.
I u ovoj ekspanziji očekujte nove istražitelje, predmete, magije, saveznike i čudovišta.
Najfinalnije misli
S uključenim scenarijskim ekspanzijama (Gates of Arkham, Omens of Ice, Omens of the Deep i Omens of the Pharaoh) Elder Sign je odlična mala tematska igra koja će vas još dugo po završetku pojedinih partija držati pod dojmom. Vrijeme trajanja pojedinih partija je tri ako ne više puta manja od klasičnog Arkham i Eldritch Horrora, što će sigurno smo privući i brojne one koji nemaju cijeli dan za izdvojiti na jednu partiju igre. Potezi između igrača također puno brže prolete, pa neće biti problema s čekanjem ako će se zaigrati i u više igrača. Mada bi sa 7 i 8 već moglo biti diskutabilno, ali ne vjerujemo da će se toliko često uspjeti okupiti tako veliki brojevi. I mada će nekima ipak nedostajati određena kompleksnost većih rođaka, većini će sigurno lijepo sjesti nešto simplificiranija, ali i dalje iznimno zabavna i tematska mala horor igra.