Epizoda #47: Igre iz trezora: Doba mitologija

Sjećanja su fascinantna stvar. Čak i stvari koje smo smatrali zauvijek izgubljenima u bespućima našeg uma, ponekad je potreban samo mali vanjski podražaj i sjećanja ponovno navru poput nezaustavljive riječne bujice. Slike se počinju jasno kristalizirati i sjedati skladno poput puzzli svaka na svoje mjesto. Još koja sekunda i uskoro je preda nama cjelokupna slika onoga što se dogodilo, kao da je bilo jučer a ne pred mnogo godina.

Kada sam pred neki dan došao na red zadati zadatak za pogađanje o kojoj igri je riječ prema samo jednoj slici, nisam ni u snu pomišljao da ću time pokrenuti cijelu lavinu sjećanja. Naum mi je bio samo zadati što manje poznatu igru i zadirkivati kolege forumaše otkrivanjem sitnih detalja dok netko ne bi pogodio. Bilo kako bilo osim jednog ružnog sjećanja, prizvao sam i cijelo more lijepih. Ono kad se nađeš poput ostarjelog umirovljenika u fotelji glave blago podignute uvis, pogleda uprta u prazno, ali zapravo pregledavajući imaginarne slike u glavi, sve lijepe trenutke provedene uz igru. Kada se završilo s besplatnom unutarnjom kino projekcijom i kada se s prikazivanja povratilo u sadašnji svijet, na umu je ostalo samo jedno pitanje. Zašto se igra nije više nikad zaigrala? Na stranu što se podosta stvari promijenilo, drugi sukrivac je mnoštvo i mnoštvo igara koje izlaze iz godine u godinu. Svaka bolja i po nekoj mehanici revolucionarnija i svježija od one prijašnje. Za dobro ili loše, uveliko tome možemo zahvaliti i Kickstarteru, jer upravo nakon njega je nastala prava poplava naslova. U takvom okruženju neke igre jednostavno budu potisnute, sve manje igrane, s vremenom zaboravljene u nekom zabitnom prašnjavom kutu ormara, da bi kroz koju godinu bile prodane. Nemojte me krivo shvatiti, ovo potonje je najbolje što bi ste u tom slučaju mogli napraviti. No nije li vrijedno prije te odluke ipak jedan posljednji put podsjetiti se kako igra kotira u odnosu na današnje vrijeme.

Upravo me cijeli ovaj proces doveo 26.04.2020. da sam se našao kako uz ugodno pijuckanje Nescafea proučavam pravila igre Age of Mytgology: The Boardgame. Bilo mi je gotovo nestvarno kako je od zadnjeg otvaranja kutije prošlo oko 11 godina. Pa ipak sjećanja me nisu varala, jer upravo toliko je prošlo. Vrijeme je najveći lopov od svih.

Nekome se ovaj naziv igre može učiniti poznatim, premisa vjerojatno još i poznatijom. Nešto s tim vjerojatno će imati da se radi o boardgame inačici popularne PC igre istog naziva, ali bez dodatka „The Boardgame“, očito 🙂 . Kad smo već kod toga, tko još nije neka svakako odigra PC verziju. Igra ima jednu od najboljih i najzabavnijih kampanja koju sam ikad igrao. Sad kada sam to izbacio iz sistema, natrag na društvenu igru.

Kao i u PC inačici, tako i u boardgame varijanti Eagle Gamesa (danas Eagle-Gryphon Games), 2-4 igrača će preuzeti vodstvo nad jednom od tri različite kulture – Grčkom, Egipatskom ili Nordijskom. Da sve bude zanimljivije, sve je smješteno u mitološko vrijeme dok su još razni bogovi, junaci i mitološka bića hodali zemljom. Tako da preuzimanjem određene kulture, osim regularnih jedinica, imat ćete na raspolaganju i pripadajuća mitološka stvorenja i moćne bogove koje je štovala određena kultura. Što znači da svaka od kultura ima svoje načine igre. Pa krenimo redom.

Nakon što nasumičnim odabirom svaki od igrača odabere kulturu s kojom će igrati, dobiva vlastitu igraću ploču te kulture, pripadajući špil karata, te jedinice u vlastitoj boji. U igri s više od tri igrača, u slučaju da dva igrača igraju s istom kulturom, tada dijele i špil karata te kulture. Tu još jedino treba onda poštivati pravilo da ti igrači ne smiju direktno sjediti jedan pored drugog. Mada je sama igra bazično koncipirana za 2-4 igrača, kupovinom dodatnih komponenti resursa sa web stranice izdavača, može se bez problema proširiti i do 6 igrača. Kupovinom dodatnih minijatura čak i do 8 igrača.

#572

Na igraćim pločama odigravat će se 95% igre. Sama ploča je vizualno podijeljena u tri sekcije. Na vrhu se nalazi područje gdje ćete držati prikupljene resurse i jedinice, tzv. holding area. U samom središtu ove sekcije je polje s listom i cijenom svih građevina koje su vam raspolaganju. Sve kulture imaju potpuno identične zgrade koje mogu izgraditi. Vrste zgrada su:
Kuća – izgradnjom dobivate novog seljaka kojeg možete koristiti u prikupljanju dodatnih resursa
Zidine – štite urbanu sekciju omogućujući da bacate dvije dodatne kocke u obrani
Kule – štite produkcijsku sekciju omogućujući da bacate dvije dodatne kocke u obrani
Skladište – omogućava pohranu do 8 resursa
Tržnica – omogućava razmjenu dobara bez potrebe za plaćanjem ceha
Oružarnica – omogućava dodavanje jedne dodatne jedinice u borbu
Kamenolom – omogućava nakon izgradnje da sve naredne građevine plaćate jedan resurs manje
Spomenik – omogućava dobivanje dvije dodatne božje naklonosti prilikom aktiviranja vaše akcije prikupljanja resursa
Žitnica – omogućava dobivanje dvije dodatne hrane prilikom aktiviranja vaše akcije prikupljanja resursa
Zlatarna – omogućava dobivanje dva dodatna zlata prilikom aktiviranja vaše akcije prikupljanja resursa
Drvna radionica – omogućava dobivanje dva dodatna drva prilikom aktiviranja vaše akcije prikupljanja resursa
Radionica sprava za opsadu – negira moć protivnikovih zidina i kula, te omogućava da uništite jednu dodatnu građevinu prilikom napada na protivnikovu urbanu sekciju
Veliki hram – omogućava prilikom odigravanja akcije trgovine da zamijenite 8 božje naklonosti za 1 bod
Čudo – predstavlja sam vrh vašeg tehnološkog i kulturološkog dostignuća. Uvjet za izgradnju je da napredujete do posljednjeg razdoblja. Izgradnja Čuda je ujedno jedan od pokretača kraja igre.

U donjem lijevom kutu igraće ploče nalazi se produkcijska sekcija s geografskim prikazom plodnih nizina, brda, planina, močvara i pustinja. Ovdje ćete vršiti akcije prikupljanja resursa s istraženih područja. Svaka produkcijska pločica će omogućavati prikupljanje određenih resursa, s time da neke imaju veće tendencije za proizvodnju određenih u odnosu na druge. U igri postoji ukupno 4 različite vrste resursa – hrana, drvo, zlato i božja naklonost. Svaka kultura će imati unikatnu produkcijsku sekciju.

29

Desno od nje se nalazi urbana sekcija. Sastoji se od ispresijecanih polja u koja ćete polagati građevine jednom kada ih izgradite.

Što se tiče igraćih karata, svaka kultura će imati svoje unikatne, a sastojat će se od ukupno tri različite vrste – karte borbi (battle cards), trajne akcijske karte (permanent action cards), nasumične akcijske karte (random action cards). Karte borbi kao što im i ime govori se koriste samo kad dođe do sukoba. Prikazuju jednu od vrsta jedinica na raspolaganju toj kulturi, zajedno sa svim pripadajućim podacima – nazivom, klasom, brojkom koja predstavlja koliko kocaka baca u borbi, cijenom za izgradnju, listom nad kojom jedinicom/jedinicama ima bonus na kocki, te specijalna moć (ukoliko ima).

34

Trajne akcijske karte predstavljaju 7 akcija koje ćete imati na raspolaganju. To su:
Istraživanje (explore) – omogućavat će vam pronalaženje novih boljih produkcijskih područja, a koja ćete onda smjestiti na jednu od pripadajućih slobodnih pozicija u produkcijskoj sekciji. Važno za znati je da ovom akcijom omogućujete i drugim igračima da vide što ste pronašli, te eventualno nešto izaberu i za sebe.
Prikupljanje resursa (gather) – kao što i ime kaže omogućuje vam prikupljanje resursa s istraženih produkcijskih pločica. Postoje dvije opcije za prikupljanja resursa – prikupljanje po tipu resursa ili po geografskom tipu produkcijskih pločica. Benefit ove akcije također mogu koristiti i ostali igrači, samo što će onaj tko je odigrao akciju imati mogućnost odrediti vrstu prikupljanja resurasa. Jasno tu se valja ravnati da se ima maksimalno koristi od toga, a protivnici minimalno. Također onaj koji je odigrao akciju prvi prikuplja.
Novačenje (recruit) – regrutiranje novih vojnih jedinica
Izgradnja (build) – gradnja novih građevina
Trgovina (trade) – zamjena nekih od resursa za neke druge
Napad (attack) – s ovom akcijom napadate protivnike koji su vam susjedni (lijevo i desno od vas). Prilikom odigravanja ove akcije imate tri moguće opcije napada – napad na resurse kako bi ih se ukralo (ukupno max. do 5), napad na produkcijsku sekciju u svrhu krađe vrijedne produkcijske pločice, ili napad na urbanu sekciju u svrhu uništavanja jedne zgrade ili dvije ako imate izgrađenu radionicu sprava za opsadu, ili vam to omogućava neka od jedinica u borbi. Borbe su koncipirane tako da svaki igrač odabere broj jedinica do limita određenog kartom napada. Nakon toga se borbe odvijaju u krugovima unutar kojih svaki igrač tajno odabere kartu borbe s prikazom jedinice koju odabire za tu rundu. Kada su svi odlučili karte se otkrivaju i gleda se ima li koja jedinica prednost nad drugom, ako ne svaka baca svoj fiksni broj kocaka. Da se dogodilo npr. da je jedan igrač odabrao heroja, a drugi neko mitološko biće, igrač koji je odabrao heroja bi mogao bacati još npr. dodatne 4 kocke. Zato što heroji imaju prednost nad mitološkim bićima, mitološka bića nad običnim smrtnicima, konjanici nad strijelcima, strijelci nad ratnicima, ratnici nad konjanicima itd. Same borbe se vode bacanjem kocaka, nakon čega se gleda tko je dobio više „šestica“ na kockama. U slučajevima izjednačenja baca se ponovno. Pobjednik eliminira gubitničku jedinicu i kreće novi krug borbe u kojoj ponovno svatko tajno odabire koja će se od preostalih jedinica boriti u idućem krugu borbe. Borba završava u trenutku kada jedna strana ostane bez svih jedinica koje je poslala u napad/obranu, ili ako se jedna strana povuče.

27


28

Prelazak u naprednije doba (next age) – postoje ukupno 4 doba: Archaic, Classical, Heroic i Mythic. Napretkom u naprednije doba omogućava vam da vučete više karata, također sa svakim naprednijim dobom dobivate mogućnost za regrutiranje sve moćnijih heroja. Nemojte zaboraviti i da napredujući samo do zadnjeg Mythic doba dobivate mogućnost izgradnje Čuda.

32

Ove karte trajnih akcija će vam uvijek biti na raspolaganju za odabir na početku svakog kruga. Nasumične akcijske karte su identične trajnima, ali su puno moćnije od njih. U njima se nalaze i određene božanske moći određenih bogova koje možete prizvati za određenu božju naklonost (favor). Svaku od ovih karata će krasiti lijepi crtež boga koji ju predstavlja, te će biti tematska karakteru boga kojeg predstavlja. Tako će ona s prikazom Lokija omogućavati da budete zločesti i nekome ukradete marljivo skupljene resurse, moćni Ares će vam uvelike pomoći u borbi, a Hera će vam uvelike olakšati izgradnju građevina.

33

OK sada kada smo prošli kroz neke bazične stvari i pojmove možemo dovršiti postavljanje igre. Nakon nasumičnog odabira tko će igrati s kojom kulturom, pristupamo određivanju prvog igrača. To je jednostavno riješeno bacanjem dviju kocaka i tko god dobije veći broj. Potom u ovisnosti o broju igrača postavlja se banka resursa. Broj dostupnih resursi ovisi o broju igrača. U 2 igrača će biti dostupno po 20 svakog resursa (20 hrane, 20 drva, 20 zlata, 20 božje naklonosti), u 3 igrača će biti 25 od svakog, u četiri igrača 30 itd. Ako kojeg resursa ponestane tada se ne može skupiti dok god se ponovno ne skupi plaćanjem jedinica i izgradnjom zgrada.

Bez obzira na broj igrača igra će uvijek započinjati s 30 crvenih kockica koji predstavljaju bodove.

Svaki igrač započinje igru s po 4 primjerka svakog od različitih resursa, te po dvije jedinice različitih klasa smrtnika (2 pješaka, 2 strijelca, 2 konjice).

Sve produkcijske pločice se skupljaju u hrpicu i okreću na svoju skrivenu stranu s praznom košarom. Potom se dobro ispremiješaju. Nakon toga se okreće i otkriva 6 produkcijskih pločica po igraču. Počevši od prvog igrača svatko odabire jednu koja mu najviše odgovara. Posljednji igrač koji je odabirao bira ponovno, te tako cijeli proces traje dok se sve pločice nisu odabrale, ili dok svi nisu odustali od preostalih. Razlog odustajanja od uzimanja pojedinih pločica može se nalaziti u tome da se igrači mogu nadati pronalaženju boljih kasnije tijekom igre. Nemojte zaboraviti da je produkcijska sekcija limitirana koliko možete imati na njoj smještenih produkcijskih pločica po određenoj regiji. Jednom kada ih popunite zauvijek vam ostaju na ploči. Doduše postoje određene božanske moći pomoći kojih ih možete eliminirati, bilo na svojoj ploči ili protivničkoj, ali sada već idemo previše u detalje.

Po završetku ovog procesa možemo napokon krenuti u samu srž igre.

Igra se odigrava u krugovima koji su podijeljeni u različite faze.

I. Postavljanje kockica bodova
Na početku svakog kruga tri kockice koje označavaju bodove se postavljaju na karte bodovanja. Prvi igrač postavlja prvu, zatim u smjeru kazaljke sata i ostali. U više od tri igrača neki igrači po krugu neće imati priliku odabirati i postavljati bodovnu kockicu. U dva igrača postavljaju se samo dvije bodovne kockice, svaki igrač svoju.
Postoje četiri vrste karte bodovanja:
– najveća vojska (na kraju igre igrač koji će imati najviše jedinica dobiti će sve postavljene bodove na ovoj karti)
– najviše građevina (na kraju igre igrač koji će imati najviše građevina dobiti će sve postavljene bodove na ovoj karti)
– pobjeda u bitki (igrač koji pobijedi u određenoj bitki dobije sve postavljene bodove na ovoj karti, ako ih ima raspoloživih u tom trenutku)
– čudo (igrač koji prvi izgradi čudo dobiva sve bodove koji će se nalaziti na ovoj karti)

37

Na početku igre će manje više biti svejedno gdje postavljate. S vremenom kako će igra sve više napredovati i kako će se polako kristalizirati tko je bolji u čemu, jasno da ćete preferirati više bodovanja one bodovne karte koju ćete moći izvršiti. Samo nemojte zaboraviti biti na oprezu jer do kraja igre se puno toga može promijeniti.

II. Povlačenje akcijskih karata
U ovisnosti o tome u kojem dobu se nalazite u tom krugu, toliko ćete akcijskih karata povlačiti. Na početku u Archaic dobu to će biti 4, u Classical 5, u Heroic 6, i u zadnjem Mythic maksimalnih 7 karata. Akcijske karte koje ćete odigravati u tom krugu odabirete iz trajnog špila gdje vam je po jedna od 7 dostupnih akcija , ili možete na slijepo povući iz moćnijeg ali nasumičnog špila karata. Također nije dopušteno prvo vući iz nasumičnog špila i pogledati što ste dobili, te nakon toga odlučiti koje ćete još od stalno dostupnih akcija odabrati. Tu dolazimo do glavnog čara igre, odluke koliko želite riskirati nasumičnim povlačenjem, a koliko želite igrati ziheraški. Previše nasumičnim povlačenjem karata možete se lako dovesti u situaciju da ćete imati jake karte koje bi ste mogli upotrijebiti u jednom krugu, ali su vam potpuno beskorisne u trenutnom. Previše sigurnom igrom brzo se možete dovesti u situaciju da zaostajete za drugim igračima koji ipak malo riskiraju. Dobar balans je ključan za pobjedu.

III. Tri kruga odigravanja akcijskih karata
Počevši od prvog igrača i idući u smjeru kazaljke na satu svaki igrač odabire jednu od akcijskih karata iz ruku i odigrava ju. Nakon što svaki igrač odigra svoje tri akcijske karte u tom krugu krećemo na iduću fazu.

IV. Kvarenje resursa
Svaki igrač na kraju kruga može zadržati maksimalno do 5 određenog resursa (5 hrane, 5 drva, 5 zlata, 5 božje naklonosti). Sve preko tog broja mora biti vraćeno natrag u banku. Ako u gradu imate izgrađeno skladište, tada možete zadržati do 8 resursa po određenim tipovima.

V. Odbacivanje karata
Sve karte koje vam ostanu u ruci na kraju kruga možete zadržati, ali neke koje smatrate nepotrebnima možete i odbaciti.

VI. Rotiranje oznake prvog igrača
Na samom kraju kruga i po završetku svih ostalih faza, oznaka prvog igrača prelazi na idućeg igrača s lijeva.

Igra se tako odvija u krugovima sve dok ima dostupnih kockica bodova za postavljanje na bodovne karte. U trenutku kada se postavljaju posljednje, taj krug je zadnji. Drugi okidač za završetak igre je kada jedan igrač izgradi čudo. Na kraju tih krugova gleda se tko je najviše zadovoljio uvjete pojedinih bodovnih karata, te ti igrači dobivaju sve bodove koji su se tijekom partije postavili na njima. U slučaju da dva ili više igrača zadovoljavaju uvjet određene bodovne karte, tada niti jedan od njih ne dobiva bodove. Po prolasku kroz bodovne karte svi igrači si zbroje bodovne kockice i tko god ih ima više je pobijedio. Ako su dva ili više igrača izjednačena gleda se tko ima više preostalih resursa.

I to je sve što morate znati što se tiče pravila igre Age of Mythology. Priznajte da niste očekivali toliku količinu za naoko blesavu igru s prekrasnim minijaturama. Znam da sam se definitivno iznenadio kada sam poučavao Slavicu. Razmišljam si unatrag kako sam tek podučio prijatelje od 10, 11, 12, 13 i 14 godina.

No dosta je bilo razgovora, došlo je vrijeme konačno i za zaigrati igru. Ali prije nego krenemo pozadinska mjuza za štimung uz daljnje čitanje.

Slučajnim odabirom sudbina je namijenila da Slavica zaigra sa Nordijcima, a ja s Grcima.

#568

Započeo sam igru lagano s potragom za novim teritorijem za produciranje resursa. Koristio sam u tu svrhu još i moć boginje Artemide kako bih mogao zadržati i dvije produkcijske pločice koje pronađem. No isto se ne bi moglo reći i za Slavicu koja je odmah bezobrazno startala igrajući Lokija i ukravši mi 5 resursa.

#569 Slavica krade resurse s Lokijem

Rekoh dobro ako ćemo se tako igrati, so be it.


Vrlo brzo sam se s mirnodopske politike prebacio na izgradnju moćnih mitoloških jedinica. Slavica uvidjevši da je vraga uhvatila za rogove je slijedila primjerom. Kockice bodova sam polako stavljao na vojnu pobjedu, a Slavica na izgradnju građevina. Pokušao sam i u tom segmentu koliko toliko držati korak gradeći i sam zgrade. U 5. krugu sam zaključio da je kucnuo čas za napad pa sam prvi izvršio agresiju.

#570

Na moju žalost bogovi su uvjerljivo bili na Slavičinoj strani. Skandinavci su mi masakrirali cijelu vojsku osim dvije jedinice koji su se sramotno povukli. Protivničke vojne žrtve su bile svega jedna pišljiva jedinica ratnika. Pobijedivši u bitci Slavica je s lakoćom zaslužila svojih prvih 5 bodova, i to onih koje sam ja osobno stavljao na kartu bodovanja borbe.

Situacija nije izgledala nimalo blistavo. Ostalo mi je još svega par smrtnika u rezervi, dok je Slavica imala nadmoćnu i raznovrsnu vojsku. Naravno da je ugrabila priliku poput lopova kojem se ostavi otvoren trezor banke. Obrušila se na mene pomoću božanske moći Heimdalla, što joj je omogućilo da u toj bitci nema limita na to koliko vojnih jedinica može sudjelovati u borbi. Jasno budući da je bila brojčano nadmoćnija nisam imao šanse. Ipak okušao sam se u jednom krugu, te izgubivši prvu jedinicu odmah se povukao. Uslijedilo je iživljavanje na mojem gradu što je rezultiralo sa dvije uništene građevine – skladište i žitnica.

Jedva da sam se donekle uspio oporaviti na svojem potezu, a na idućem nordijskom već jasno novi napad. Ovoga puta koristeći moći Tyra koji je omogućavao svim nordijskim jedinicama da uđu u stanje mahnitosti (berserk), što im omogućava da bacaju dvije kocke više, no u tom slučaju gube na izjednačenjima. Nisam se ovoga puta udostoji ni izaći na megdan, prepustivši se na milost i nemilost osvajača. Ponovno se grad našao na udaru, sada mi je pak uništena zlatarna i jedna kuća.

Uslijedilo je kratko zatišje jer se sada i Slavica posvetila izgradnji građevina i napredovanju u iduće doba. Nisam si mogao dopustiti još i tu prednost, pa sam s ono malo resursa što mi je preostalo i ja slijedio primjer. U tom trenutku doveo sam se u stanje da je praktički bilo neisplativo da me se napada. Nisam imao skoro ništa resursa, sve građevine su mi bile uništene, jedino da mi napada produkcijsku zonu i krade vrijedne produkcijske pločice. No čini se da je Slavica zaključila da joj je to neisplativo pa me ostavila na miru.

Taj kratkotrajni mir potrajao je sve dok nisam skupio malo više resursa, eto odmah napada koristeći moći Bragija, a koji omogućava da sve nordijske jedinice dobivaju borbenu inspiraciju. Što znači da bacaju jednu kocku više. Ponovno nisam ni pokušao pružati bilo kakav otpor, gledajući nemoćno kako mi lopovski Nordijci odnose vrijedne resurse. To su odmah iskoristili za prelazak u iduće doba na sljedećem potezu – Heroic Age. Kako sam ja na početku krugova u pomanjkanju pametnijih odluka počeo postavljati svoje bodovne kockice na izgradnju čuda, čini se kako je Slavica bacila oko na ovo bodovanje. Dobio sam barem mali predah od silnih agresija i uspio koliko toliko obnoviti svoje snage. Ubrzo nakon toga krenuo sam i s izgradnjom novih građevina u gradu. Uvidjevši da sam se ponovno malo i previše osokolio na noge, uslijedio je naravno novi napad. Ovoga puta sam se odlučio zainatiti i boriti do posljednjeg čovjeka ako zatreba.

#571

Prvi krug borbe je bio između mojeg heroja iz Klasičnog doba (5 kocaka), protiv Slavičinog heroja iz Herojskog doba (6 kocaka). Slavica je odlučila ići samouvjereno pa je koristila moć svojeg junaka da napadne u mahnitom stanju, čime je bacao dvije kocke više, no gubi u slučaju izjednačenja. Nevjerojatnom nesrećom nije uspjela dobiti niti jednu šesticu na kocki. Sada joj situacija nije išla nimalo na ruku budući da je moj heroj imao bonus na bacanje protiv svih njezinih mitoloških bića, a svi njezini smrtnici su bacali manje kocaka od mojeg heroja. Svejedno je pokušala s Huskarlom također koristeći mahnitost da baca dvije kocke više, što je značilo da smo oboje bacali pet kocaka, ali sam ja dobivao u slučaju izjednačenja. Upravo to se i dogodilo budući da smo oboje dobili dvije šestice na kockama. Moja prva pobjeda i osvojen jedan bod s karte bodovanja bitki.

Nakon toga su se Nordijci povukli i na neko vrijeme primirili, što mi je dalo dovoljno vremena da se i ja uspijem ekonomski oporaviti. Igrao sam Hermesa koji mi je dao četiri bilo koja resursa, nakon čega sam trgovao za druge resurse koji su mi nedostajali. Potom sam na idućem potezu skupljao resurse koristeći moć Dionizija, koji mi je omogućio da skupljam +1 hranu po produkcijskoj pločici na kojoj se proizvodila hrana. S mnoštvom resursa unaprijedio sam se i ja u iduće Herojsko doba, te izgradio još neke od korisnih produkcijskih zgrada.

Slavica je za to vrijeme izgradila veliki hram i koristeći akciju trgovine mijenjala po 8 resursa božje naklonosti za bodove. No znao sam da duboko u sebi i dalje kuje opake planove kako me napasti.

Nije trebalo dugo čekati jer je već na idućem potezu sprovela naum u djelo. Obje strane su u ovom trenutku bile sastavljene od moćnih mitoloških bića i heroja. Jedina razlika je bila u tome što je Slavica imala puno više jedinica u rezervi. Sudbina je namijenila da u prvom krugu borbe snage ponovno odmjere moj heroja iz Klasičnog doba (5 kocaka), protiv Slavičinog heroja iz Herojskog doba (6 kocaka). Ovoga puta Slavica je odlučila ne koristiti sposobnost mahnitosti čime bi bacala dvije dodatne kocke po rizik gubljenja na izjednačenje. Prvo bacanje nevjerojatno niti Slavica niti ja nismo uspjeli dobiti niti jednu šesticu na kocki. U idućem bacanju smo oboje dobili dvije šestice. Napetost se počela uvlačiti u nas i osjetili smo kako nam se dlanovi znoje s kockama u ruci. Nešto nam je oboje govorilo da je ova borba sudbonosna. Treće bacanje i Slavica je dobila dvije šestice na kockama. Duboko udahnem, pošteno promiješam i bacim i ja svojih pet kocaka. Na tri sam uspio dobiti 6 i pobijediti eliminiravši nordijskog heroja. Doslovno sam počeo poskakivati od sreće, ali borba je bila daleko od završene. To je bio svega prvi krug. U drugom krugu se sukobila Valkyra (5 kocaka) protiv mojeg kiklopa (6 kocaka). Valkyra je izvukla deblji kraj. U trećem krugu ponovno Valkyra, ovoga puta protiv mojeg Minotaura (5 kocaka + 4 protiv konjanika). Kako je Valkyra ujedno i konjanička jedinica, to je značilo da sam ja bacao 9 kocaka. S lakoćom još jedna jedinica manje na nordijskoj strani. Četvrti krug su se pogodili moj strijelac protiv nordijskog bacača sjekira (oboje bacaju po 3 kocke). Slavica prva baci i ne dobije niti jednu šesticu, zatim ja bacim i na sve tri dobijem šesticu. Uvidjevši kako bogovi više očito nisu na njihovoj strani, napadači su se povukli. Kao osvetu Slavica je na svojem idućem potezu odigrala Njorda podigavši veliku oluju i uništivši mi jednu zgradu.

Srećom pa sam imao Heru u ruci koja mi je omogućavala da izgradim jednu kuću besplatno, plus imao sam na raspolaganju mogućnost gradnje još tri građevine. Jasno da sam to iskoristio do maksimuma izgradivši kamenolom, oružarnicu i drvnu radionicu. Slavici je u tom trenutku postalo bolno očito da bih ju mogao bez problema prestići u broju građevina i odnijeti mnoštvo bodova kojih se skupilo na karti bodovanja najviše građevina na kraju igre. Dobro je zaključila, jer upravo na to sam i krenuo.

Do kraja igre smo tako vodili „Hladni rat“ i utrku u izgradnji što više građevina. Čak i u slučaju izjednačenja bi Slavica bi na koncu pobijedila na bodove, tako da sam morao imati striktno više. Srećom pa sam u tome i uspio budući da mi je iz nasumičnog špila karata došlo više akcija izgradnji. Na kraju sam imao dvije građevine više odnijevši mnoštvo bodova s karte bodovanja najviše građevina. Slavica je dobila nekoliko bodova s karte za najveću vojsku. Kada smo sve crvene kockice bodova zbrojili, Slavica je imala 12 bodova, a ja 13. Doslovno pobjeda za dlaku. S obzirom na to kako me Slavica bombardirala s agresijama tijekom cijele igre, pobjeda je ono čemu sam se ponajmanje nadao. U dva igrača se još moguće izvući iz nepovoljne situacije, međutim da smo igrali u više od dva igrača, sumnjam da bi isto bilo moguće kada bi vas napadala dva napadača.

#574

Usprkos porazu kojem se najmanje nadala, Slavici se jako svidjela igra, a bogme je i mene podsjetila zašto smo ju stalno igrali. U dva igrača smo odigrali u nešto malo manje od tri sata, u četiri igrača bi to bilo dakle šest sati, vjerojatno i duže. Sjećam se da smo kad sam bio mlađi uvijek da uvijek započinjali nešto prije 11h, i igrali bez prekida sve do oko 18h. Prema iskustvu ono što vam možemo reći o igri.

Pozitivno:
+ iznimno zabavno
+ prekrasne minijature i artwork
+ jasno pisana pravila

Negativno:
– enormni downtime u više igrača

#567

Konačne misli
Igru možemo podijeliti u dva segmenta. Dio u kojem se odigravaju akcijske karte teče brzo u fluidno. Većinu akcija se može izvesti u par sekundi, eventualno kod regrutiranja jedinica se može potrošiti malo više vremena. Drugi dio igre je kad dođe do borbe između dva igrača. Igra se u tom segmentu pauzira i ostali igrači moraju čekati dok se sve to ne završi. Zbog činjenice što je igra osmišljena da se borbe vode u krugovima, gdje se svaka jedinica pojedinačno bori s protivničkom, tu se stvara enormni downtime. Tim više što borbe zahtijevaju i puno razmišljanja i promišljanja. Ako ja odaberem ovu jedinicu, a protivnik onu, a ako ja odaberem onu jedinicu, a protivnik onu treću. It can go forever. Kad smo igrali ko klinci čak nam je bilo zabavno pratiti borbe drugih igrača, pa smo često i navijali svaki za svoje favorite i podbadali drugu stranu. Međutim neće svi jednako reagirati u istim situacijama. Netko bi mogao pomisliti kako bi rješenje moglo biti da se igra nastavi dalje, dok to dvoje igrača završi sa svojim sukobom. No u većini slučajeva ishod borbe može ovisiti o akcijama sljedećeg igrača. Što ako sljedeći igrač npr. odluči isto napasti jednu od dviju sukobljenih strana. Ili se odigrava neka akcija koja se tiče i tih igrača koji su u sukobu. Jasna mi je čar s prednostima i manama apsolutno svake jedinice, tu leži i veliko strategiziranje i mudro planiranje u kojem trenutku poslati koju jedinicu u borbu. No takva mehanika u tom slučaju onda najviše pogoduje samo za igru u dva igrača, gdje onda treća strana neće biti pogođena enormnim vremenskim čekanjem. Prva ideja koja mi pada na pamet kako to malčice ublažiti bi bila tako da se i ostale igrače angažira tijekom pojedinih sukoba. Tipa da se mogu kladiti s božjom naklonošću koja strana će izaći kao pobjednik, pa bi onaj čije bi se predviđanje pokazalo točnim, mogao doći do ekstra količine ovog vrijednog resursa. Ili možda da pojedini igrači mogu svojim kartama božanskih moći utjecati na ishod borbe.

Druga stvar koja može zasmetati u borbama je utjecaj sreće na kockama. U većini slučajeva onaj koji baca više kocaka će imati i veće šanse na svojoj strani. Ali to opet ne znači da se neće događati situacije gdje se kao u našoj partiji na osam kocaka neće dobiti niti jedna šestica, ili će se na tri kocke dobiti sve tri šestice. Ali pretpostavljam da oni koji imaju problema s kockama ionako nikad neće zaigrati ovakvu vrstu igre, pa to nisam niti uvrstio u neku ozbiljnu manu.
Pohvale svakako idu vrhunski pisanim i jasnim pravilima. Kada već iz prvog čitanja sve uspije pohvatati klinac od 15 godina s tada prosječnim poznavanjem engleskog jezika. Time je sve rečeno. Plus u uvodu je kratka tematska pričica koja baš lijepo dočarava što možete očekivati od igre. A kada vidite na prvoj unutarnjoj stranici i slatku posvetu dizajnera svojoj tada malenoj kćeri, onda znate da je igra rađena s puno ljubavi.

Sve u svemu ako vam se ikad pruži prilika iskušajte igru i dajte svoj sud.

Author: Mislav Gabriel Mikša Golub

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)